Pozycjonowanie czy Google Ads?

Pozycjonowanie czy Google Ads (Adwords) czyli SEO vs PPC

Marketing online oferuje wiele bardzo skutecznych sposobów na promocję Twojej strony internetowej. Najbardziej popularnymi z nich są: pozycjonowanie stron (SEO), Google Ads (dawne Google Adwords) oraz Social Media. Wytłumaczę różnice między tymi dwoma pierwszymi. Wiele osób słysząc od znajomych o skuteczności jednej z metod, nastawia się na nią szczególnie, nie dopuszczając myśli, że dla jego biznesu bardziej odpowiednim wyborem może być całkiem inna strategia. Ponieważ na blogu rozwijałem już szerzej obydwa zagadnienia, zacznę od krótkiej definicji, a po bardziej wyczerpujące wytłumaczenie zapraszam na podlinkowane artykuły.

Co to jest pozycjonowanie stron internetowych ?

Są to czynności, dzięki którym Twoja strona może uzyskać wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Pozwala to zwiększyć ruch organiczny z wyszukiwarek, w naszym kraju jest to głównie Google, tak, aby osiągać Twoje cele biznesowe. Im słowa kluczowe wyszukiwane przez użytkowników są trudniejsze, tym istnieje większa konkurencja w wynikach wyszukiwania i trudniej będzie osiągnąć te pozycje. Konkurencyjność słów kluczowych zazwyczaj koreluje z liczbą ich wyszukiwań oraz kosztem wypozycjonowania strony na te frazy.

wyniki wyszukiwania Google

Czytaj również:  SEO Co To Jest?

Na czym polega pozycjonowanie stron? Istnieje kilkaset czynników rankingowych, według których Google ocenia Twoją stronę, a pozycjonowanie w dużym skrócie polega na:

  • Optymalizacji strony – treści, kodu, szybkości działania, linkowania wewnętrznego, poprawie User Experience (UX), zastosowaniu Responsive Web Design (RWD);
  • Link buildingu – czyli procesie pozyskiwania wartościowych linków prowadzących do Twojej strony internetowej;
  • Analityce internetowej – analizie statystyk odwiedzin strony internetowej, co pozwala określić, skąd trafili do nas odbiorcy, kim są, jakie było ich zachowanie, a także czy wykonali wyznaczone przez nas cele. Dzięki temu możemy zaplanować działania dążące do poprawy współczynnika konwersji, CTR (click through rate – współczynnik klikalności), zmniejszenia bounce rate (wskaźnik odrzuceń) oraz zwiększenia widoczności w wyszukiwarce.

Czytaj także: Śledzenie użytkowników na stronie – jak wdrożyć?

Ile kosztuje pozycjonowanie stron?

Koszt pozycjonowania strony internetowej jest w głównej mierze uzależniony od:

  • słów kluczowych, według których chcemy wyświetlać się w wynikach wyszukiwania
  • aktualnej  kondycji strony – dlatego przed przystąpieniem do pozycjonowania zalecam Audyt SEO. Dokładniej chodzi o wszystkie te czynności, które wykonujemy w przypadku optymalizacji strony.

Jeśli uważasz, że otrzymana przez Ciebie wycena pozycjonowania jest wysoka, to weź pod uwagę że:

  • godzina pracy specjalisty SEO w zależności od umiejętności i doświadczenia to 100-200 zł netto, godzina pracy programisty 100-300zł netto, praca dobrego copywritera też kosztuje, jednak tutaj ciężko podać konkretne stawki godzinowe, ponieważ w większości przypadków rozliczana jest za liczbę znaków;
  • przykładowe ceny narzędzi używanych przez specjalistę SEO to zazwyczaj od kilkudziesięciu do nawet kilku tysięcy złotych. Parę przykładów: Ahrefs pakiet Standard 179$ miesięcznie, Senuto pakiet Premium 249zł miesięcznie, SurferSEO pakiet Basic 59$ miesięcznie, Sitebulb 35$ miesięcznie, do tego należy doliczyć szkolenia (od 500 zł do paru tysięcy za jeden dzień szkolenia) + czas na nie poświęcony.
  • pozyskanie linków z wartościowych miejsc to koszt od 50 zł netto do paru tysięcy złotych, to czy w każdym przypadku link za parę tysięcy złotych będzie dobrym wyborem, to już inna kwestia, podaję tylko ceny rynkowe. Do tego trzeba doliczyć czas na znalezienie optymalnych dla danej strony miejscówek.

Co to jest Google Ads (Adwords) ? 

Jest to system reklamowy, stworzony przez zespół najpopularniejszej wyszukiwarki na świeci – Google. Umożliwia on wyświetlanie w niej reklam, także na stronach jej partnerów. W skład sieci partnerów wchodzi 2 mln witryn, w tym Onet, Interia, WP i inne bardzo popularne portale internetowe, a także aplikacje i filmy. System Google Ads oparty jest głównie o model PPC (Pay per Click, czyli płatność za każde kliknięcie), inaczej mówiąc, płatność odbywa się za każde kliknięcie w link z reklamą Twojej strony internetowej. Koszt kliknięcia uzależniony jest od słowa kluczowego, szacunkowe stawki sprawdzić można w Planerze słów kluczowych po zalogowaniu na konto Google Ads. Zasada jest podobna jak w przypadku pozycjonowania stron – im częściej jest wyszukiwane słowo kluczowe, tym większa konkurencja co za tym idzie większa cena za kliknięcie.

Wyniki płatne - Google Ads

Czytaj również: Co To Jest Google Ads?

Na czym polega kampania Google Ads (Adwords)?

Podstawowa kampania Google Ads, czyli reklama w sieci wyszukiwania, polega na stworzeniu tekstowych reklam, które będą wyświetlały się w wynikach wyszukiwania na określone słowa kluczowe. Tak jak w przykładzie na obrazku powyżej, po wpisaniu w wyszukiwarkę słów „jubiler warszawa” otrzymujemy w górnej części 2 płatne wyniki wyszukiwania oznaczone jako Reklama. Za każde kliknięcie linka, czyli przejście na stronę internetową, reklamodawca musi zapłacić określoną stawkę dla Google. Istnieją jeszcze inne formy kampanii Google Ads:

Ile kosztuje Google Ads?

Jak już wyżej wspomniałem, podstawowym modelem rozliczeń w Google Ads jest model PPC, czyli płatność za kliknięcie. Oprócz PPC nazywanego również CPC (cost per click) w kampaniach Google Ads możemy także spotkać inne modele rozliczenia, takie jak:

  • CPM (cost per mile) – czyli za 1000 wyświetleń danej reklamy użytkownikom, celem uniknięcia wielu wyświetleń jednej osobie możemy ograniczyć ilość wyświetleń dla jednego użytkownika. Reklama jest uznawana za obejrzaną, jeśli wyświetla się na ekranie w co najmniej 50 % i nie krócej niż przez sekundę w przypadku reklam displayowych oraz 2 sekundy przy reklamach wideo. Ustalamy maksymalną stawkę dla 1000 wyświetleń i płacimy tylko za te uznawane za obejrzane;
  • CPV (cost per view) – model stosowany przy wyświetlaniu reklam wideo na YouTube. Płatność naliczana jest za obejrzenie, które rejestrowane jest po obejrzeniu Twojego wideo (lub po 30 sekundach, jeśli jest dłuższe niż 30 sekund) albo w przypadku gdy użytkownik wejdzie w interakcję z reklamą np. w postaci kliknięcia nakładki z wezwaniem do działania, karty czy banneru. Podobnie jak w poprzednim punkcie ustalamy maksymalną stawkę, jaką chcemy zapłacić za każde naliczone odtworzenie;
  • CPA (cost per action) – opłata naliczana jest za wykonanie przez użytkownika konkretnego działania np. złożenie zamówienia, wypełnienie formularza. Ten typ rozliczania pomaga uzyskać więcej konwersji w ramach Twojego budżetu;
  • CPS (cost per sale) – model rozliczenia, w którym płacimy za każdą sprzedaż produktu czy usługi. Popularny w przypadku dużych sklepów internetowych;
  • CPL (cost per lead) – podobnie jak w przypadku CPA reklamodawca płaci dopiero po wykonaniu działania, w tym przypadku będzie to pozostawienie danych kontaktowych czy zarejestrowanie na stronie internetowej.

Koszt prowadzenia kampanii Google Ads to w uproszczeniu:

koszt kliknięcia razy liczba kliknięć + koszt prowadzenia kampanii.

W przypadku gdy uzyskamy średni koszt kliknięcia poziomie 0,5 zł, w budżecie wynoszącym 1000 zł miesięcznie otrzymamy 2000 wejść na stronę potencjalnych klientów, do tego trzeba jeszcze doliczyć koszt prowadzenia kampanii, jeśli zlecamy ją innej osobie czy firmie.

Pozycjonowanie stron vs Google Ads – różnice

SEO vs PPC różnice

Z biznesowego punktu widzenia podstawową różnicą między Pozycjonowaniem a Google Ads jest to, że na efekty pozycjonowania musimy poczekać zazwyczaj od 3 do 6 miesięcy, a  w przypadku trudnych fraz nawet dłużej. Efekty Google Ads są widoczne od razu po uruchomieniu kampanii. Na początku kampania wymaga dobrania optymalnych fraz i stawek, więc nie ma co od razu liczyć na spektakularne efekty, lecz w miarę upływu czasu wyniki będą coraz lepsze. Jest to też świetny sposób na znalezienie najlepiej konwertujących fraz do wykorzystania w procesie pozycjonowania strony. Często wydawać może się, że dana fraza powinna przekładać się na bezpośrednie zamówienia produktu, jednak nie zawsze tak jest i najlepiej sprawdzić to analizując konwersje na podstawie słów kluczowych z Google Ads, co w wielu przypadkach pozwoli zaoszczędzić masę czasu i pieniędzy. Czy byłbyś zadowolony, gdyby pozycjonowane przez 6 miesięcy słowa kluczowe po uzyskaniu odpowiednich pozycji nie przynosiły oczekiwanych rezultatów w postaci wzrostu zamówień? Pozycjonowanie stron w dłuższej perspektywie pozwala na tańsze pozyskiwanie klientów, ale jest mniej elastyczne, budżet CPC Google Ads możemy zmniejszać (dużo zamówień, brak pracowników, brak towaru) lub zwiększać w zależności od aktualnych potrzeb. Ruchu organicznego sami nie „przykręcimy” a niekontrolowany nadmiar zamówień wbrew pozorom tez może być sporym problemem – narzekania klientów, negatywne recenzje w Internecie itp. Efekty pozycjonowania nie znikną z dnia na dzień, nawet po zaprzestaniu czynności zwiększających widoczność w wyszukiwarce, wypracowane pozycje będą utrzymywać się jeszcze jakiś czas.

No dobra ale co jest najlepsze? Podsumowanie

Jeśli firma bądź produkt nie ma ugruntowanej pozycji na rynku, to zdecydowanie polecam zastosowanie Google Ads. Jeśli z kolei działasz już jakiś czas i wiesz, na czym to dokładnie polega, rekomenduję połączenie Google Ads z pozycjonowaniem strony. Połączenie to pozwoli Ci skorzystać z plusów obydwu systemów – elastyczności, tańszego kosztu pozyskania klienta, trwałości efektów oraz dywersyfikacji źródeł ruchu na stronie.

Chcę ruch za darmo a nie za pieniądze!

Nie wierz w bajki, że jakikolwiek ruch na Twoją stronę możesz wygenerować za darmo. Nawet jeśli teoretycznie wygenerujesz go nie płacąc za niego np. samemu pozycjonując stronę to i tak Cię to kosztowało – Twój czas, no, chyba że uważasz, że Twój czas jest nic nie wart – w takim razie zapraszam do kontaktu chętnie Cię zatrudnię ?

  • Łukasz
    6 kwietnia 2020 at 13:35

    Najlepsze wyjście to oba na raz i sprawdzić co lepiej zadziała :)) jednak to też uzależnione od wkładu jaki posiadamy.

Zostaw komentarz

Your email address will not be published.*