Google Ads na Telefonie

Co To Jest Google Ads (Adwords)? Ile Kosztuje i Jak Zacząć?

Google Ads (Adwords) to znany i efektywny system reklamowy umożliwiający wyświetlanie reklam tekstowych w wynikach wyszukiwania, sieci partnerów Google (między innymi Onet, Interia i WP – wystarczy tylko, że dana strona jest uczestnikiem programu AdSense) oraz reklam graficznych w sieci reklamowej, w skład której wchodzą – YouTube, urządzenia mobilne i aplikacje. Możemy również stworzyć kampanię wyświetlającą reklamy produktowe (Zakupy Google) albo kampanię promującą wideo na YouTube, a ta ostatnia forma reklamy służy głównie tworzeniu zasięgu i świadomości marki lub produktu.

Google Ads stworzony jest w modelu PPC (Pay per Click czyli płatność za każde kliknięcie), stąd też budżet kampanii dzieli się na koszt CPC (Cost Per Click) oraz koszt obsługi kampanii uzależniony od jej wielkości. Dzięki naliczaniu kosztów za kliknięcie Google Ads jest bardzo efektywną i chętnie wybieraną formą reklamy.

Typy Kampanii Google Ads (Adwords)

Reklamy w sieci wyszukiwania

Najpopularniejszym typem kampanii są reklamy tekstowe wyświetlane w wynikach wyszukiwania, znajdujące się nad lub pod wynikami organicznymi. Zawierają nagłówek, opis, adres strony a także rozszerzenia i wyświetlają się na podstawie frazy, którą wpisaliśmy w wyszukiwarkę.

Reklamy produktowe (Zakupy Google)

Kolejnym popularnym typem są reklamy produktowe PLA (Product Listing Ads), pozwalające wyświetlać reklamy zawierające zdjęcie, nazwę, cenę oraz adres sklepu, a czasami również dodatkowe informacje, takie jak koszt dostawy, klasę energetyczną produktu i inne. Reklama produktowa jest specjalnie dedykowana dla sklepów internetowych. Kliknięcie produktu powoduje przekierowanie użytkownika do naszego sklepu internetowego. Aby móc wyświetlać reklamy w Google Zakupy potrzebne jest stworzenie pliku produktowego i przesłanie go do Merchant Center – platformy służącej do zarządzania plikami produktowymi.

Czytaj więcej: Jak Promować Sklep Internetowy w 3 Krokach?

Reklamy w sieci reklamowej

Sieć reklamowa Google (GDN – Google Display Network), obejmująca serwisy Google (YouTube, Gmail, Blogger.com i inne), a także sieci partnerów (Onet, Interia, WP, Olx, Money.pl czy inne serwisy należące do programu Google AdSense). W skład sieci wchodzi ponad 2 miliony witryn, filmów i aplikacji, dociera ona do ponad 90% użytkowników Internetu na cały świecie! (źródło: Comscore).

Reklamy wideo

Możemy stworzyć kampanię wideo dzięki kilku formatom: reklamy In-Stream, Discovery, Out-Stream oraz bumpery reklamowe.

  • Reklamy wideo In-Stream możliwe do pominięcia po 5 sekundach, wyświetlane przed, w trakcie lub po zakończeniu filmu;
  • Discovery służą promocji filmu w momencie, gdy użytkownicy poszukują nowych treści obok filmów lub w wynikach wyszukiwania YouTube;
  • Out-Stream to reklamy wyświetlane z wyłączonym dźwiękiem na urządzeniach mobilnych w witrynach partnerów i aplikacjach;
  • Bumpery reklamowe (reklamy w przerywniku) trwają maksymalnie 6 sekund i nie możemy ich pominąć, mogą wyświetlać się przed, w trakcie i po zakończeniu oglądanego filmu. Pozwalają zwiększać świadomość Twojej marki poprzez emitowanie krótkiego zapadającego w pamięć wideo.

Reklamy wideo rozliczane są w formie CPV (Cost Per View – po obejrzeniu 30 sekund lub krócej – w przypadku krószych filmów) lub CPM (Cost Per Mille – koszty emisji 1000 wyświetleń wideo).

Reklamy aplikacji

Reklamy aplikacji Google Ads służą promowaniu pobierania aplikacji i wyświetlane są w wyszukiwarce, Google Play, YouTube oraz sieci reklamowej Google.

W sieci wyszukiwania i reklamowej Google możemy stworzyć reklamę zawierającą ikonę aplikacji, opis aplikacji a, także ocenę w sklepie Play.

Reklama w aplikacji Google Play może zawierać nazwę aplikacji i dewelopera, ikonę aplikacji, ocenę i tekst niestandardowy.

Aplikację możemy również promować poprzez wideo w sieci reklamowej i YouTube. Reklama może zawierać link prowadzący do filmu na YouTube, tekst reklamy, ikonę aplikacji, tekst ze sklepu z aplikacjami i ocenę.

Remarketing w Google Ads

Remarketing to ponowne wyświetlanie reklamy osobie, która już wcześniej odwiedziła naszą stronę, aplikację lub film umieszczony na YouTube. Możemy wyświetlać reklamy w sieci wyszukiwania, a także w sieci reklamowej i to właśnie dlatego wyświetlają nam się reklamy produktów, jakie oglądaliśmy parę dni temu.

Rodzaje remarketingu w Google Ads:

  • Remarketing standardowy – umożliwia wyświetlanie reklamy użytkownikom którzy odwiedzili Twoją stronę i korzystają z witryn bądź aplikacji należących do Sieci reklamowej Google;
  • remarketing dynamiczny – pozwala wyświetlać reklamy użytkownikom, którzy odwiedzili konkretne produkty lub usługi na naszej stronie internetowej. Aby uruchomić ten typ remarketingu potrzebujemy plik produktowy używany w reklamie produktowej;
  • remarketing w wyszukiwarce (RLSA) – dzięki tej formie remarketingu możesz dostosowywać stawkę dla użytkowników którzy znają Twoją witrynę – odwiedzili ją ale nie dokonali zakupu, dokonali zakupów ale od dłuższego czasu na nie nie wracają bądź dokonali zakupu i chciałbyś zaoferować im produkt uzupełniający to co nabyli np. kask rowerowy dla tych którzy kupili rower;
  • remarketing wideo – pozwala na wyświetlanie reklamy użytkownikom, którzy weszli w interakcję z Twoim filmem lub kanałem na YouTube, stosowany w takich miejscach jak: witryny, aplikacje w sieci reklamowej oraz bezpośrednio w YouTube.

Rozszerzenia Kampanii Google Ads

Dzięki rozszerzeniom możemy zająć większą objętość ekranu naszą reklamą, co wpływa pozytywnie na CTR ( Click through rate – współczynnik klikalności), a to z kolei zwiększa wynik jakości reklamy obniżając jednocześnie CPC (Cost Per Click – koszt kliknięcia).

Typy rozszerzeń:

  • rozszerzenie linku do podstron, możemy dodać tu podstrony pasujące do reklamy, np. z konkretnymi kategoriami, promocjami lub do cennika;
  • rozszerzenie objaśnień, dające dodatkowe miejsce na slogan reklamowy taki jak: informacja o darmowej dostawie, rabatach czy szybkiej realizacji zamówienia;
  • rozszerzenie informacji w witrynie, podobnie jak wyżej dające dodatkowe miejsce tekstowe, najczęściej służy podaniu typu produktu, marki, stylu (np w przypadku mebli) czy konkretnego modelu;
  • rozszerzenie połączeń, miejsce na numer telefonu naszej firmy. W przypadku zaznaczenia opcji “Urządzenia mobilne”, nasza reklama będzie wyświetlana priorytetowo w stosunku do reklam bez tej opcji;
  • rozszerzenia wiadomości – użytkownik ma możliwość wysłania do nas wiadomości tekstowej z poziomu reklamy;
  • rozszerzenia lokalizacji, lokalizacja naszej firmy, przycisk połączenia i link do strony z informacjami o godzinach pracy, zdjęciach czy wskazówkach dojazdu w przypadku chęci użycia tego rozszerzenia wymagane jest połączenie konta w Google Moja firma z kontem Google Ads;
  • rozszerzenia powiązanej lokalizacji – jeśli sprzedajesz produkty w sklepach stacjonarnych, użytkownik szukający Twojego produktu może trafić do pobliskiego sklepu za pomocą tego rozszerzenia;
  • rozszerzenia cen, możemy tu dodać do 8 podstron wraz z opisem (max 25 znaków) i ceną produktu;
  • rozszerzenia aplikacji, umożliwiające promowanie naszej aplikacji z Google Play lub App Store;
  • rozszerzenia promocji, tutaj możemy podać z jakiej okazji chcemy udostępnić rabat (np. Boże Narodzenie), czy jest to rabat procentowy, kwotowy oraz jakie powinny zostać spełnione warunki do jego otrzymania (kod promocyjny bądź minimalna kwota zamówienia).

Co decyduje o widoczności reklamy?

Stworzone przez nas reklamy biorą udział w aukcji, w zależności od uzyskanego rankingu reklamy, na który składają się: wynik jakości, stawka za kliknięcie a także przewidywany wpływ rozszerzeń i formatów reklam, nasza reklama będzie wyświetlać w wynikach wyszukiwania bądź nie będzie jej wcale. Na osiągany wynik jakości reklamy wpływa: przewidywany współczynnik klikalności (CTR), trafność reklamy (słowa kluczowe, treść reklamy, rozszerzenia), jakość strony docelowej.

Ile kosztuje reklama w Google?

Płatność za reklamy linków sponsorowanych odbywa się w modelu CPC, eCPC (ulepszone CPC), CPV, CPA (Cost per action – koszt konwersji), CPM oraz ROAS (Return Of Ad Spend – przychód wygenerowany przez wykorzystany budżet). Koszt za kliknięcie w reklamę uzależniony jest od wyszukiwanego słowa kluczowego oraz wyżej wspomnianego rankingu reklamy.

Jak zacząć?

Założenie konta Google Ads jest bezpłatne i możemy tego dokonać na stronie ads.google.com Jednak jak w większości przypadków, gdzie potrzebna jest specjalistyczna wiedza, uzyskanie dobrego zwrotu z inwestycji bez posiadania wiedzy i doświadczenia w temacie może być trudne.

Aby ułatwić Ci stworzenie kampanii generującej dobre przychody stworzyłem Google Ads Poradnik krok po kroku

    Zostaw komentarz

    Your email address will not be published.*