współczynnik konwersji

Śledzenie Użytkowników na Stronie – Jak Wdrożyć?

Aby Twoja strona internetowa służyła Ci do zwiększania liczby klientów, powinna być odwiedzana przez użytkowników – to oczywiste. Jak sprawdzić, czy ruch dostarczany przez Ciebie lub agencję jest ruchem, który przyczynia się do realizacji Twoich celów? Aby to sprawdzić, powinieneś zacząć analizować, w jaki sposób użytkownicy zachowują się na Twojej stronie. Śledzenie użytkowników na stronie internetowej wdrażamy po to, aby mierzyć konwersje dla naszych celów. Czym jest konwersja? Jest to, wykonanie przez użytkownika konkretnej czynności, która jest dla Ciebie ważna. Jakie mogą być to czynności?

  • Dokonanie zakupu;
  • rejestracja w serwisie;
  • wysłanie zapytania przez formularz kontaktowy;
  • wypełnienie formularza;
  • zapis na newsletter;
  • kliknięcie reklamy, banneru reklamowego;
  • kliknięcie linku do połączenia telefonicznego;
  • pobranie ulotki/e-booka.

Inną definicją, którą powinieneś poznać, jest współczynnik konwersji (nazywany czasem również wskaźnikiem konwersji). Jest to liczba wyrażona w procentach informująca nas, jak duża część użytkowników odwiedzających stronę wykonuje wyznaczone przez nas cele. Jak obliczyć współczynnik konwersji? Wyliczamy go, dzieląc liczbę konwersji przez liczbę wszystkich użytkowników.

współczynnik konwersji

Google Analytics konfiguracja śledzenia na podstawie wysłania formularza kontaktowego

Do skonfigurowania celu, którym jest zliczanie wysłanych zapytań, poprzez formularz kontaktowy wykorzystam Google Tag Manager. Opis stworzony został na podstawie przeglądarki Google Chrome, w przypadku innych przeglądarek będzie wyglądało to bardzo podobnie.

Aby zalogować się na Google Tag Manager, wejdź w https://tagmanager.google.com i podaj dane do swojego konta Google.

1. Wchodzimy w stronę, na której chcemy skonfigurować śledzenie konwersji, w moim przypadku będzie to strona firmowa seospace.pl

2. W lewej części strony klikamy w Reguły.

Reguły Google Tag Manager

Formularze stworzyłem już wcześniej, ale dla ułatwienia będę postępował tak, jakbym robił je od początku.

3. Klikamy w Nowe (aby utworzyć nową regułę).

Reguły Nowe GTM

4. W konfiguracji ustawiamy:

Typ reguły: Przesłanie formularza

Ta reguła uruchamia się, gdy jest spełniony ten warunek: Wszystkie formularze (czyli to, co było ustawione domyślnie).

5. Klikamy Zapisz.

Wybierz typ reguły GTM

6. Teraz wchodzimy w zakładkę Zmienne klikamy na Skonfiguruj.

Zmienne Skonfiguruj GTM

7. Zaznaczamy „Toggle All” w rubryce Formularze.

Konfiguracja zmiennych wbudowanych - Formularze

U mnie były zaznaczone wcześniej używane zmienne. U Ciebie, jeśli nic nie robiłeś nie będzie zaznaczone nic.

8. Przechodzimy z powrotem do zakładki Reguły i klikamy Podgląd

Tryb podglądu Google Tag Manager

9. Przechodzimy na stronę, w której mamy formularz kontaktowy. Odświeżamy stronę i naszym oczom ukaże się konsola Tag Mangera.

Konsola Google Tag Managera

10. Wypełniamy formularz losowymi danymi i klikamy Wyślij.

wypełniony formularz na stronie

11. W Summary ukazało nam się „Form Submit” wchodzimy w niego a później w zakładkę Variables.

Form Submit Variables

12. Wyszukujemy unikalny zapis, który może identyfikować nasz formularz i nie będzie duplikował się z innymi na stronie. W moim przypadku wybrałem Form URL, zawiera „#wpcf7-” (bez cudzysłowów), ponieważ każde wysłane zapytanie na stronie będzie generowało URL zawierający taką część.

Form Submit Zmienne

13. W regule formularz kontaktowy wybieramy „Niektóre formularze” i wpisujemy nasze reguły.

Skonfiguruj regułę w Formularze kontaktowym

14. Wchodzimy w zakładkę Tagi i tworzymy tag na podstawie naszej reguły

Jako nazwę użyłem „GA – Event – Formularz kontaktowy
Typ śledzenia: Zdarzenie
w Parametrach śledzenia:
Kategoria: Form Submit
Działanie: Kontakt
W ustawieniach Google Analytics wpisujemy naszą zmienną z danymi.

W regułach zaznaczamy naszą regułę – Przesłanie formularza

Konfiguracja tagu - przesłanie formularza

15.Wchodzimy w Google Analytics, Administracja -> Cele.

Administracja Cele Google Analytics

16. Klikamy „+CEL

W Konfiguracja Celu: Niestandardowy

Opis Celu w moim przypadku podałem „Kontakt – formularz kontaktowy
Typ: zdarzenie

W szczegółach celu wpisujemy w Kategorii: Form Submit
Działanie: Kontakt

Szczegóły celu w Google Analytics

17. Klikamy zapisz i wchodzimy na naszą stronę i ponownie wysyłamy formularz z losowo wypełnionymi danymi.

18. Wracamy do Analyticsa i przechodzimy do zakładki Raporty -> Czas rzeczywisty -> Konwersje.

Jeśli poprawnie skonfigurowaliśmy śledzenie celów, naszym oczom ukaże się jedna realizacja celu.

Realizacja celu w Google Analytics

Google Analytics konfiguracja śledzenia na podstawie kliknięcia numeru telefonu

1. Podobnie jak w przypadku konfiguracji na podstawie formularzu wchodzimy w stronę, na której chcemy skonfigurować śledzenie konwersji.
2. W lewej części strony klikamy w Reguły.

Reguły Google Tag Manager

3. Klikamy w Nowe (aby utworzyć nową regułę).

Reguły, Nowe w GTM

4. W konfiguracji ustawiamy:
Typ reguły: Kliknięcie – Tylko linki

Ta reguła uruchamia się, gdy jest spełniony ten warunek: Wszystkie kliknięcia linków (czyli to, co było ustawione domyślnie).
Klikamy Zapisz.

Wybierz typ reguły GTM

5. Teraz wchodzimy w zakładkę Zmienne klikamy na Skonfiguruj.

Skonfiguruj w Zmienne GTM

6. Zaznaczamy „Toggle All” w rubryce Kliknięcia.

Konfiguracja zmiennych wbudowanych GTM

7.Przechodzimy z powrotem do zakładki Reguły i klikamy Podgląd.

8. Wchodzimy na stronę, na której chcemy śledzić kliknięcia linku, odświeżamy ją oraz wykonujemy kliknięcie.
9.Po czym przechodzimy konsoli Tag Managera do zakładki Variables.

Variables w Link Click Konsola GTM
Zmienne w Link Click w Konsoli GTM

10. Ponownie jak w poprzednim wypadku szukamy unikalnego elementu dla danego linku.

W moim przypadku wybrałem Click Element zawiera „tel:+48505851811” (bez cudzysłowów)

Skonfiguruj regułę kliknięcie tylko linki GTM

11. Przechodzimy do zakładki Tagi i tworzymy tag na podstawie naszej reguły.

Jako nazwę użyłem „GA – Event – Kontakt Telefon
Typ śledzenia: Zdarzenie
w Parametrach śledzenia:
Kategoria: Klikniecie
Działanie: Telefon
W ustawieniach Google Analytics ustawiamy naszą zmienną z danymi.

W regułach zaznaczamy naszą regułę – Kliknięcie – tylko linki.

Konfiguracja tagu Google Tag Manager

12. Wchodzimy w Google Analytics, Administracja -> Cele.

Cele w Google Analytics

13.Klikamy „+CEL
w Konfiguracja Celu: Szablon – Zapytanie – Kontakt z Nami

Opis Celu w moim przypadku podałem „Kontakt – Telefon
Typ: zdarzenie

W szczegółach celu wpisujemy w Kategorii: Klikniecie
Działanie: Telefon

Konfiguracja celu w Google Analytics

14.Klikamy Zapisz i wchodzimy na naszą stronę i ponownie klikamy numer telefonu bądź inny link, który chcemy śledzić.

15.Wracamy do Analyticsa i przechodzimy do zakładki Raporty -> Czas rzeczywisty -> Konwersje.

Jeśli poprawnie skonfigurowaliśmy śledzenie celów, naszym oczom ukarze się jedna realizacja celu.

Konwersja Telefon w Google Analytics

Yandex Metrika konfiguracja śledzenia na przykładzie wysłania formularza kontaktowego

W Yandex Metrika możesz skonfigurować do 200 celów dla każdej ze stron. Aby cel został zrealizowany, możesz wykorzystać jeden z następujących scenariuszy:

  • podać liczbę odsłon, które użytkownik powinien zrealizować podczas jednej sesji;
  • wskazać adres URL, na który powinien się dostać, ponieważ jest dla Ciebie ważny – podstrona kontaktu, zrealizowanej płatności, rejestracji lub inna;
  • zdarzenie w języku JavaScript – pozwala na śledzenie kliknięć linków/przycisków, wypełnionych formularzy i innych zdarzeń na stronie.

Ponieważ dwa pierwsze scenariusze uznaje, za oczywiste i proste do wdrożenia zajmę się przypadkiem trzecim. Zrobię to przy pomocy wcześniej używanego Google Tag Managera.

Zaczynamy od zalogowania się lub jeśli jeszcze nie masz konta rejestracji w Yandex Metrika.

Po dodaniu i prawidłowym podpięciu kodu strony możemy przejść do dodawania celu.
1. Wchodzimy w wybraną stronę później Settings -> Goals i Add Goal.

Dodaj Cel w Yandex Metrika

2. Podajemy nazwę naszego celu, wybieramy JavaScript event oraz podajemy Goal ID.

Dodawanie celu w Yandex Metrika

3. Klikamy Add goal. Po czym przechodzimy do Google Tag Managera, wchodzimy w Zmienne i tak jak w przykładzie z Google Analytics klikamy na Skonfiguruj.

Skonfiguruj Zmienne GTM

4. Zaznaczamy „Toggle All” w rubryce Kliknięcia oraz Formularze.

Konfiguracja zmiennych wbudowanych Kliknięcia i Formularze GTM

5. Tworzymy nową regułę.

Nowa Reguła w GTM

6. W konfiguracji ustawiamy:
Typ reguły: Przesłanie formularza

Wybierz typ reguły GTM

7. W skonfiguruj regułę, ustawiamy:

Ta reguła uruchamia się, gdy jest spełniony ten warunek: Wszystkie formularze (czyli to, co było ustawione domyślnie).
Jako nazwę podałem również Przesłanie formularza.
8.Klikamy Zapisz.

Skonfiguruj regułę - przesłanie formularza GTM

9. Przechodzimy w tryb podglądu.

Podgląd w Google Tag Manager

10. Wchodzimy na stronę, na której chcielibyśmy określić nasz cel do zrealizowania. Tryb debugowania powinien włączyć się automatycznie, jeśli to nie nastąpiło, odśwież podstronę (F5).

W moim przypadku jest to wysłanie formularza kontaktowego. Wypełniam losowe dane i klikam „Wyślij” Po wysłaniu formularza pojawiło się w konsoli debugowania „Form Submit” wchodzę w zakładkę Variables.

Form Submit w Konsoli GTM
Variables w Form Submit GTM

11. Ponieważ wysłałem formularz parę razy, wiem, że jako niezmiennego elementu mogę użyć Form Classes zawiera wpcf7-form„. Jeśli czytałeś również przykład z Google Analytics, to wiesz, że zmienne (Variables) w tym formularzu wyglądają prawie identycznie. Specjalnie jednak użyłem innej zmiennej niż we wcześniejszym przykładzie.

Skonfiguruj regułę przesłanie formularza w GTM

12. Zapisuję i wracam do Google Tag Managera do zakładki Tagi. Dodaję nowy Tag wysyłający informację o konwersji do Yandex Metrika. Klikam „Niestandardowy kod HTML
Dodaję kod, który będzie miał format:

<script>
yaCounterId-Twojejstrony.reachGoal('nazwa-celu');
</script>

Id-Twojejstrony znajdziesz tutaj:

ID Twojej strony w Yandex Metrika
konfiguracja tagu w GTM

13. Po wszystkim jeszcze raz zapisuje się na newsletter celem weryfikacji czy zliczanie konwersji działa prawidłowo.

W tym przypadku musimy chwilę poczekać, ponieważ Yandex Metrika nie posiada statystyk w czasie rzeczywistym tak jak Google Analytics.

Konwersje w Yandex Metrika

Jak widać u mnie, wszystko jest w porządku.

    Zostaw komentarz

    Your email address will not be published.*