Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie Wewnętrzne – Najlepsze Praktyki SEO

Linkowanie wewnętrzne jest ważną częścią Audytu SEO, jaki wykonuję dla każdej nowej strony, którą się zajmuje. Jest to jedna z najefektywniejszych czynności robionych po to, aby nasza strona wyświetlała się wyżej w wynikach wyszukiwania, a przy tym nieniosąca ryzyka takiego, jak w przypadku linkowania zewnętrznego. W przeciwieństwie do innych zadań wchodzących w skład SEO wykonanie dobrego linkowania jest dosyć proste, ale za to pracochłonne. Oczywiście wszystko zależy od wielkości strony internetowej, jednak w przypadku niedużej witryny będziesz w stanie to zrobić po przeczytaniu tego artykułu.

Co to jest linkowanie wewnętrzne (internal linking)?

O linkach wewnętrznych mówimy wtedy, gdy jedna z podstron serwisu łączy się z inną w obrębie tej samej domeny. Ułatwiają one użytkownikom trafienie do podstron serwisu, które mogą być dla nich interesujące. Robotom indeksującym pomagają z kolei prawidłowo zindeksować podstrony Twojego serwisu. Właścicielom stron pomagają prowadzić użytkownika po zaprojektowanym wcześniej lejku sprzedażowym, kierując go do najważniejszych podstron na stronie. W większości przypadków będą to strony z formularzami kontaktowymi, umożliwiające wycenę usług czy zakup produktu bądź usługi.

wewnętrzne linki na stronie

Jakie są korzyści z linkowania wewnętrznego?

  • pomaga użytkownikom w nawigacji na stronie;
  • wskazuje wyszukiwarce istotne podstrony wraz ze słowami kluczowymi, na które powinny się wyświetlać;
  • pozwala robotom indeksującym dotrzeć do większej ilości podstron, jak również zrozumieć architekturę naszej strony;
  • zmniejsza współczynnik odrzuceń (bounce rate);
  • przekierowuje użytkowników do najważniejszych podstron, wpływając na zwiększenie konwersji.

Inaczej mówiąc, linkowanie wewnętrzne ma istotny wpływ na pozycjonowanie strony, a także na zwiększanie sprzedaży dokonywanej za jej pośrednictwem.

Jak wykonać prawidłowo linkowanie wewnętrzne?

Aby opisać, jak powinno wyglądać dobre linkowanie wewnętrzne, nie można nie wspomnieć o architekturze strony i silosach tematycznych. Architektura strony to uporządkowanie witryny tak, aby była intuicyjna dla użytkownika i zrozumiała dla robotów wyszukiwarek internetowych. Silosy tematyczne porządkują witrynę pod względem tematycznym, wyraźnie dzieląc ją na konkretne kategorie i podkategorie, w których znajdują się artykuły z określoną pulą tematów i słów kluczowych, na jakie powinny wyświetlać się w wynikach wyszukiwania.

Jak stworzyć architekturę strony opartą na silosach tematycznych?

Ustalenie, jak ma wyglądać struktura strony, jest dosyć proste. W większości przypadków będzie opierać się na kategoriach lub grupach produktów. Poniżej parę przykładów dobrego podziału na kategorie i podkategorie w serwisach.

architektura strony x-kom
kategorie tematyczne olx
grupy produktów kratki.pl

Ogólny schemat architektury strony opartej o silosy tematycznych powinien wyglądać jak na obrazku poniżej.

schemat silosów tematycznych

Podczas tworzenia architektury swojej strony polecam dobierać nazwy kategorii w taki sposób, aby były w miarę możliwości słowami kluczowymi posiadającymi jak największą liczbę wyszukiwań w Google i jednocześnie należy zwrócić uwagę, by nie były zbyt ogólne. Szacunkową ilość wyszukiwań dla poszczególnych słów kluczowych sprawdzisz w narzędziach płatnych: Ahrefs, Majestic, Senuto albo darmowym Ubersuggest. Jeśli posiadasz stronę opisującą, jak przybrać na masie, a w jednej z kategorii chciałbyś opisywać diety, nie używaj jako nazwy kategorii ogólnego słowa „Dieta” (28 tys. wyszukiwań według Ahrefs), zamiast tego lepiej użyć słowa kluczowego „Dieta na masę” (4,5 tys. wyszukiwań według Ahrefs). Przy odpowiednim zoptymalizowaniu podstrony kategorii masz szansę wyświetlać się na wyżej wymienione słowo kluczowe, które zdecydowanie bardziej będzie odpowiadać tematyce Twojej strony. Tak dobrana podstrona kategorii może przynieść Ci sporą liczbę dodatkowych czytelników. W przypadku użycia słowa „Dieta” nawet jeśli udałoby Ci się pojawić na tak konkurencyjną frazę w wynikach wyszukiwania, istnieje duża szansa, że osoby wpisujące to słowo w wyszukiwarce szukałyby np. diet na odchudzanie, a wchodząc na Twoją stronę, po chwili by wychodziły, zwiększając bounce rate. Nie byłoby z tego więc pożytku ani dla Ciebie, ani dla użytkownika. Wydaje się to być oczywiste, ale wystarczy wejść na parę stron i przekonać się, że wcale takie nie jest.

W danym silosie powinniśmy zadbać o to, by:

  • był spójny tematycznie, a słowa kluczowe precyzyjne i posiadały wyszukiwania;
  • artykuły linkowały między sobą tylko w obrębie silosu;
  • był złożony z 10 do 100 artykułów i zazwyczaj powinno to wystarczyć do wyczerpania danego tematu;
  • był linkowany ze strony głównej.

Z jakich miejsc możemy tworzyć linki wewnętrzne?

W tym przypadku posłużę się dodatkowo screenami, obrazek będzie wart więcej niż 1000 słów 🙂 

Menu / Menu główne strony

Tutaj nie ma żadnej filozofii i większość stron posiada podobne bardziej lub mniej rozbudowane menu (w tym przypadku raczej bardziej niż mniej).

linkowanie z menu

Kategorie

Podstrona kategorii z interesującym, właściwie wykonanym opisem jest bardzo dobrym miejscem do promowania najważniejszych podkategorii lub podstron.

linkowanie z podstrony kategorii

Breadcrumbs / Nawigacja okruszkowa

Breadcrumbs pomaga użytkownikowi śledzić, w którym miejscu witryny aktualnie się znajduję. Ułatwia jednocześnie określenie, jak wygląda struktura strony.

breadcrumbs nawigacja okruszkowa

Sidebar / Pasek boczny

Częstą praktyką, zwłaszcza w przypadku blogów opartych na systemie CMS, jest automatyczne tworzenie rubryki Najnowsze wpisy, Popularne wpisy lub innej podobnej wraz z odnośnikami do artykułów. Mogą w nim również być odnośniki do kategorii bądź inne przez nas wstawione linki.

linkowanie z sidebaru

Linki ze stopki

W tym miejscu zazwyczaj są umieszczane linki mniej istotne z punktu widzenia lejka sprzedażowego.

linki ze stopki

Linki z treści

Bardzo często spotykane są linki w treści prowadzące do artykułów rozwijających bardziej szczegółowo dane zagadnienie. Dzięki temu użytkownik może docierać do podobnych tematycznie postów lub produktów w sklepie internetowym.

linkowanie z treści

Najważniejsze zasady linkowania wewnętrznego

  • w przeciwieństwie do linkowania zewnętrznego używaj głównie exact match anchora – kotwicy wykorzystującej słowa kluczowe, na które chciałbyś, aby dana podstrona znalazła się w wynikach wyszukiwania;
  • stosuj różne anchory, najlepiej te, wyszukiwane przez innych użytkowników i mogące przyczyniać się do większej konwersji na Twojej stronie;
  • nie używaj anchorów typu „kliknij tutaj”, bo chyba nie chcesz na takie słowo kluczowe widnieć w Google? 😉;
  • pamiętaj o zasadzie first link count, co prawda w tej kwestii toczą się spory czy działa, czy nie, jednak podchodząc do sprawy od strony użytkownika oraz działając długoterminowo, warto mądrze zarządzać linkami występującymi więcej niż raz na stronie;
  • nie używaj tego samego słowa kluczowego do linkowania dwóch różnych artykułów, w ten sposób narażasz się na kanibalizację treści. Dwa podobne artykuły mogą rotować w wynikach wyszukiwania na dane słowo kluczowe, lepszym rozwiązaniem jest więc stworzenie jednego kompleksowego artykułu na ten temat;
  • określ swoje najważniejsze podstrony, do których będziesz linkować z innych części serwisu, zazwyczaj będą to strony kategorii, konkretnych produktów/usług, recenzje, porównania, rankingi;
  • umieszczaj linki wysoko na stronie, pomaga to zmniejszyć współczynnik odrzuceń (bounce rate) oraz zwiększyć dwell time, czyli czas, który użytkownik spędził na stronie, szukając danego zagadnienia pomiędzy jednym wynikiem wyszukiwania a drugim. Są to ważne wskaźniki informujące Google o wartości danej witryny internetowej;
linki umieszczone wysoko na stronie
  • linkuj tematycznie, oprócz wcześniej wspomnianego linkowania na podstawie silosów lepiej jest linkować z obszaru tekstu powiązanego tematycznie niż ze wklejonego w losowym miejscu „Zobacz więcej: (nazwa artykułu)”
  • stosuj zasadę 3 klików, lecz nie jako wyznacznik, że tak musi być, tylko pewną ogólną regułę, od której mogą być odstępstwa. Zasada 3 kliknięć mówi, że do każdej podstrony powinniśmy dotrzeć nie więcej niż trzema kliknięciami;
  • regularnie sprawdzaj martwe linki (broken links) w twoim serwisie, a są to linki prowadzące do usuniętej, niewłaściwej podstrony lub do niedziałającej domeny. Możesz to robić np. za pomocą wtyczki do wordpressa Broken Link Checker bądź programów SEO do tego przeznaczonych;
  • stosuj rozsądną liczbę linków wewnętrznych, im więcej ich stworzysz, tym bardziej moc jest dzielona na nie wszystkie. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, jaka ilość linków jest prawidłowa, zakłada się, że jeśli link ma być pożyteczny dla użytkownika, należy wstawić go bez zastanawiania się, czy to aby przypadkiem nie za dużo, jednakże, aby zobrazować sytuację, przedstawię grafiki stworzone przez moz.com. Na potrzebę ilustracji zagadnienia ustalili oni, że moc strony głównej to 85%, w pierwszym przypadku moc strony głównej jest podzielona na 3 linki, w drugiej na 150. Na tym prostym przykładzie widzimy, jak rozkłada się ona w przypadku umieszczenia wielu linków na stronie.
  • nie używaj wtyczek do automatycznego linkowania. Jako fan wszelkiego upraszczania i automatyzacji ubolewam nad tym, niestety fakty są takie, że najlepiej wykonane linkowanie wewnętrzne to linkowanie ręczne. Mając na nie bezpośredni wpływ, od razu linkujesz w odpowiednich miejscach, polepszając doświadczenia użytkowników strony (UX), co powinno wpływać pozytywnie na współczynnik konwersji strony.

Niezależnie od tego, jak dobrze wykonasz linkowanie bezpośrednio po stworzeniu witryny, warto co jakiś czas przeprowadzić audyt linkowania wewnętrznego. Dodając więcej treści na stronie, linkowanie może z czasem odbiec od pierwotnie zakładanej koncepcji i od Twoich aktualnych celów.

Źródła:

https://moz.com/blog/how-many-links-is-too-many

    Zostaw komentarz

    Your email address will not be published.*