Audyt SEO

Audyt SEO w 10 Krokach – Checklista

Krok #1 Określ główne cele strony internetowej

W jakim celu stworzyłeś swoją witrynę? Chcesz, aby klienci dzwonili i zamawiali produkty, bądź usługi, a może robili zamówienia w Twoim sklepie internetowym? W zależności od tego, co jest Twoim celem, możesz podpiąć śledzenie konwersji i sprawdzać, czy działania zwiększające sprzedaż w internecie działają tak, jak powinny. O tym, jak wdrożyć śledzenie użytkowników na stronie pisałem już wcześniej. Aby mieć lepszą kontrolę nad witryną podpinam ją do Google Tag Managera, który umożliwia zarządzanie skryptami na stronie. W takim przypadku podpięcie Google Analytics ogranicza się do paru kliknięć w GTM.

W niektórych sytuacjach przydatny może okazać się monitoring pozycji strony, jednak jeśli nie pozycjonujesz strony dla klienta, lepszym rozwiązaniem będzie śledzenie ruchu strony w Google Analytics, Yandex Metrika lub innym narzędziu do tego przeznaczonym.

Krok #2 Mobile friendly

Czy Twoja strona jest przyjazna urządzeniom mobilnym możesz sprawdzić pod adresem  https://search.google.com/test/mobile-friendly

test optymalizacji mobilnej

Nie do końca jestem pewien czy nadal trzeba kogoś przekonywać do tego, że strona internetowa dobrze wyświetlająca się na urządzeniach mobilnych to dzisiaj nie opcja, ale konieczność. Jeśli jednak ktoś miałby wątpliwości, odsyłam do statcounter po aktualne statystyki dotyczące udziału urządzeń mobilnych i desktopowych w Internecie https://gs.statcounter.com/platform-market-share/all/poland/

Krok #3 Sprawdzenie szybkości strony

Często słychać głosy, że szybkość strony nie wpływa bezpośrednio na pozycję w wynikach wyszukiwania. Nawet jeśli wpływa tylko pośrednio, poprzez zmniejszenie współczynnika odrzuceń (bounce rate), to mamy wiele badań pokazujących, jak zwiększenie szybkości ładowania strony wpływa na konwersje na stronie. W sumie to logiczne, czy chciałbyś robić zakupy w sklepie, którym każda podstrona ładuje się 15 sekund?

Walmart przedstawił statystyki, pokazujące jak szybkość działania strony koreluje ze zwiększeniem sprzedaży w sklepie.

walmart branżowe wzorce
Wpływ szybkości strony na średni współczynnik konwersji
Wpływ szybkości strony na średni współczynnik konwersji

Użytkownicy dokujący zakupów to Ci, którym strona działa szybciej
Użytkownicy dokujący zakupów to Ci, którym strona działa szybciej.

To oczywiście nie jest jedyny przykład, Amazon obliczył, że spowolnienie strony o 1 sekundę mogłoby kosztować go 1,6 miliarda dolarów rocznie.

Krok #4 Prawidłowość zaindeksowania strony

Sprawdź, czy Twoja strona nie ma problemów z indeksacją. Najprostszy sposób to wpisanie komendy w google site:twojadres.pl

site:rafalkita.pl

Sprawdzisz w ten sposób, ile zindeksowanych podstron zwraca komenda site: a ile teoretycznie powinno być, jeśli rozbieżności są duże, może oznaczać to jakiś problem.
Bardziej rekomendowanym sposobem jest sprawdzenie stanu indeksu w Google Search Console i naprawienie ewentualnych błędów.

Stan indeksu w Google Search Console

Na tym etapie warto przejrzeć się, czy w indeksie znajdują się strony z niską ilością unikalnych treści (thin pages) niemające dużej wartości dla użytkownika. Jeśli tak, to zalecam rozbudowanie treści bądź, jeśli są to podstrony mniej ważne, wykluczenie ich z indeksu.

Przykłady treści niskiej jakości (thin content):

  • podstrony z małą ilością treści (poniżej 200-300 słów);
  • archiwa kategorii, tagów;
  • strony wyników wyszukiwania;
  • treści generowane automatycznie;
  • treści sztucznie przesycone słowami kluczowymi;
  • duplicate content – treści powielane z innych stron, a najbardziej znany przypadek, jaki przychodzi mi do głowy to sklepy internetowe i opisy produktów, które pojawiają się na większości sklepów i uniemożliwiają danej podstronie zajmowanie dobrych pozycji w wyszukiwarce.

Kolejną kwestią wartą zwrócenia uwagi jest to, czy Google nie zaindeksowało różnych wersji Twojej strony. Jak mogą one wyglądać?

https://rafalkita.pl
https://rafalkita.pl
https://www.rafalkita.pl
https://www.rafalkita.pl

Podobna sytuacja może dotyczyć innych podstron serwisu. Czasem również widuję autorskie CMS-y, które tworzą takie potwory jak dodatkowy adres https://rafalkita.pl/glowna lub coś podobnego 😄, ale na szczęście w dzisiejszych czasach to niezwykle rzadkie przypadki.

Jeśli Twoja witryna wyświetla się pod wszystkimi lub więcej niż jedną z wyżej wymienionych opcji, należy zrobić przekierowanie 301 na jeden z adresów. Prawidłowo każdy przedrostek domeny powinien przekierowywać do jednego adresu, tak też jest w przypadku mojego bloga, wszystkie powyższe opcje kierują do https://rafalkita.pl

Aby uniknąć problemów z indeksacją, polecam stworzenie mapy witryny, a potem dodanie jej w Google Search Console.
W przypadku wordpressa mapę witryny możecie wygenerować za pomocą wtyczek: All In One Seo, Yoast SEO, Google XML Sitemaps.

mapy witryn w Google Search Console
Przesłana i przetworzona mapa witryny w Google Search Console.

Krok #5 Analiza linków prowadzących do Twojej strony

Każdy, kto pozycjonował swoją stronę internetową, zgodzi się ze mną, że linki prowadzące do strony są jednym z czołowych czynników rankingowych. Do analizy linków używam Ahrefs, możesz również skorzystać z darmowej alternatywy Ubersuggest, z tym, że darmowa wersja ma swoje ograniczenia.

Ponieważ opisywałem wskaźniki ahrefs w artykule Seo Co to jest, w podpunkcie Analizu profilu linków, to tutaj je tylko zacytuję:

URL Rating (UR) – pokazuje siłę profilu linków w 100 punktowej logarytmicznej skali, zarówno linki wewnętrzne, jak i zewnętrzne wpływające na ten wskaźnik. Według twórców ma to silne powiązanie z rankingami wyszukiwarek, co oznaczałoby, że strony z wyższym UR zajmują lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania.
Domain Rating (DR) – parametr ten pokazuje „popularność linków” prowadzących do analizowanej strony w porównaniu do wszystkich stron w bazie danych Ahrefs w 100 punktowej logarytmicznej skali (im wyższa wartość tym, silniejsza strona).
Backlinks (linki zwrotne) – liczba wszystkich linków prowadzących do strony, jeśli z jednej strony prowadzi parę linków, to są one wszystkie liczone.
Referring domains (odsyłające domeny) – liczba unikalnych linków prowadzących do domeny, jeśli z jednej strony prowadzi parę linków, to liczone są jako jeden.
Organic Keywords (Organiczne słowa kluczowe) – pokazuje wszystkie słowa kluczowe znajdujące się w top 100 wyników wyszukiwania bazy Ahrefs. Jeśli fraza pojawia się w dwóch różnych krajach – liczona jest dwa razy.
Organic traffic (Ruch organiczny) – przewiduje całkowity miesięczny ruch na stronie docelowej na podstawie słów kluczowych znajdujących się w top 100 wyników wyszukiwania.
Traffic value – wartość ruchu organicznego w przypadku, gdybyśmy chcieli go pozyskać za pomocą Google Ads.

cerrad.com w ahrefs

Dokładna analiza linków prowadzących do Twojej witryny to bardziej zaawansowana kwestia wymagająca oddzielnego wpisu dlatego wymienię parę uniwersalnych zasad sprawdzających się dla większości stron, którymi warto się kierować:

  • anchor teksty linków prowadzących do Twojej strony powinny być w większości brandowe, czyli takie, które zawierają w sobie nazwę firmy, produktu czy usługi. W przypadku bloga takiego jak ten brandem będzie imię i nazwisko twórcy.
  • linki zwrotne powinny prowadzić ze stron o podobnej tematyce, bo trudno byłoby uzasadnić, dlaczego pszczelarz miałby linkować do firmy produkującej płytki
  • profil linków powinien być zróżnicowany pod kątem miejsc, z których prowadzą linki i mogą to być:
    • linki z artykułów (kontekstowe) 
    • linki ze stopek, paska bocznego
    • komentarze ze stron – najczęściej link znajduje się w nazwie komentującego użytkownika
    • posty na forach internetowych
    • linki z profilu w różnych serwisach
    • linki z katalogów stron, NAP-ów (Name Adress Phone)
  • linki powinny kierować do różnych podstron serwisu, dlatego np. każdy produkt/usługa musi być opisana na oddzielnej podstronie.
anchor teksty linków cerradu w ahrefs

Krok #6 Analiza konkurencji w wynikach wyszukiwania

konkurencja w ahrefs

Oprócz przeanalizowania linków prowadzących do stron konkurencji lepiej widocznej w wynikach wyszukiwania analogicznie jak w powyższym przypadku możemy sprawdzić, skąd pozyskujemy linki, czy są wartościowe i czy da się je z replikować relatywnie niedużym kosztem. Możemy również sprawdzić słowa kluczowe konkurencji, co znacznie przyśpieszy wyszukiwanie fraz odpowiednich dla naszej strony.

słowa kluczowe konkurencji w ahrefs

Ciekawą funkcjonalność oferuje linkhouse, który stworzył narzędzie pozwalające na błyskawiczną wycenę kosztów zdobycia linków, jakie już posiada Twoja konkurencja. Wszystko to możliwe jest za pośrednictwem ich platformy.

Krok #7 Optymalizacja techniczna SEO kluczowych artykułów

Ponieważ to kolejny rozległy temat opiszę tutaj najczęstsze i dające w większości przypadków najlepsze efekty elementy wymagające poprawy na stronie. Na większości podstron mających jakąś wartość dla użytkownika powinieneś uzupełnić następujące elementy:

  • tytuł, czyli znacznik <title></title> tam, gdzie go brakuje bądź jest za krótki, należy go uzupełnić. Optymalna długość title to ok 50-60 znaków. Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć, ile konkretnie powinien mieć, ponieważ znaki mają różną szerokość, a Google wyświetla obecnie tytuły o długości maksymalnie do 600 pikseli;
  • description, pomimo, że sam w sobie nie jest czynnikiem rankingowym, warto uzupełnić go dla najważniejszych podstron. Dlaczego? Ponieważ może wpływać na CTR strony w wynikach wyszukiwania, lepiej napisane description będzie bardziej rzucać się w oczy i wpływać na większą liczbę wejść na Twoją stronę;
  • nagłówki oprócz roli porządkującej wizualnie tekst wskazują najważniejsze tematy opisane w tekście. Większość ludzi skanuje tekst i nie czyta go dokładnie, więc to właśnie nagłówki, czyli śródtytuły służą temu, aby przyciągnąć uwagę użytkownika i zainteresować go tekstem, a przynajmniej danym akapitem;
  • ALT-y obrazków i ich nazwy – dobrze opisane i do tego unikalne obrazki pomagają stronie przyciągnąć więcej użytkowników. ALT, czyli alternatywny tekst obrazka wyświetlany jest w przypadku gdy na stronie nie załaduje się obrazek. Jest również uwzględniany i analizowany przez roboty wyszukiwarek internetowych;
  • przyjazne adresy URL – adres powinien być krótki i zawierać w sobie najważniejsze słowa kluczowe. Adresy URL z parametrami w stylu liczb, znaków specjalnych to już prehistoria i używanie ich jest niezalecane. Większość znanych CMS-ów z automatu tworzy przyjazne adresy URL na podstawie tytułu artykułu;
przyjazne adresy URL
Przyjazne adresy URL
  • linkowanie wewnętrzne – opiszę ten temat osobno niżej.

Krok #8 Analiza treści pod kątem SEO

Podstawą napisania dobrego tekstu pod kątem SEO jest research słów kluczowych, klasyczny przykład, który przychodzi mi do głowy to porównanie słów kluczowych suplementy na odchudzanie vs tabletki na odchudzanie, niby prawie to samo, bo w końcu może być suplement nie w formie tabletek, ale jednak większość suplementów tego typu to tabletki. Suplementy na odchudzanie mają według ahrefs ok. 600 wyszukiwań miesięcznie, a tabletki 9900. Ponad 16 razy więcej wyszukiwań! Takich przykładów na Twojej stronie może być mnóstwo.

Aby porównać różne frazy i znaleźć inne inspiracje możesz użyć wspomnianego tutaj na blogu Ahrefs, Majestic, Senuto lub darmowego Ubersuggest. W zależności od branży i jej konkurencyjności najsensowniejszym wydaje się optymalizowanie artykułów pod słowa kluczowe zawierające kilkaset wyszukiwań miesięcznie. Zazwyczaj będą to frazy co najmniej 3 członowe. Jako przykład podam słowa kluczowe pasujące do tego artykułu: “audyt seo strony”, “darmowy audyt seo” czy “audyt seo sklepu internetowego”.

Audyt SEO w ahrefs

Wskazówki mówiące, jak pisać teksty, jakiej długości, jakie słowa kluczowe dodatkowo używać uzyskuję z SurferSEO. Każdemu, kto poważnie myśli o zwiększaniu widoczności swojej strony internetowej polecam narzędzia oparte o data driven. Dzięki nim możemy oszacować:

  • jakiej długości powinien być napisany przez nas tekst;
  • jakie słowa, frazy i ile razy powinny zostać użyte w tekście;
  • jakie jest optymalne zagęszczenie słowa kluczowego;
  • ile oraz jakiej długości nagłówków, boldów powinniśmy użyć;
  • inne mniej lub bardziej istotne szczegóły.
True Density dla Audyt SEO w SurferSEO

Umieszczone na stronie teksty powinny być unikalne, nie wolno kopiować tekstów z innych witryn, ponieważ z jednej strony jest to kradzież, a z drugiej ciężko będzie wypozycjonować swoją stronę korzystając z takich treści.

Na tym etapie warto również zwrócić uwagę na kanibalizację treści. Jeśli na Twojej stronie znajdują się dwa artykuły, np. o audycie SEO jest szansa, że będą się kanibalizować. Oznacza to, że wyszukiwarka Google będzie miała problem, którą z podstron umieścić w wynikach wyszukiwania i może dojść do sytuacji, w której co jakiś czas artykuły będą wymieniać się dane słowo kluczowe w wynikach wyszukiwania.

Kanibalizacja treści cerrad mattina sabbia
Kanibalizacja treści na stronie cerrad

Główni winowajcy kanibalizacji treści to:

  • zła architektura strony (o tym poniżej);
  • co najmniej dwa artykuły napisane na ten sam lub podobny temat;
  • brak, lub niewłaściwe linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne strony.

Krok #9 Architektura strony i linkowanie wewnętrzne

Architektura strony to sposób zorganizowania jej tak, aby była intuicyjna i logiczna z perspektywy użytkownika i robotów indeksujących. Aby to było możliwe warto zbudować strukturę strony opartą o silosy tematyczne.

Silosy tematyczne

Jako przykład posłużę się stroną o zdrowiu i możemy wyróżnić w niej następujące kategorie np. Uroda, odżywianie, treningi. Każda z kategorii tworzy oddzielny silos tematyczny, który można podzielić na dodatkowe podkategorie. W danym silosie będziemy umieszczać artykuły związane z nim tematycznie. Jak moglibyśmy podzielić te kategorie?

  • Uroda:
    • Włosy
    • Twarz
    • Ciało
  • Odżywianie:
    • Diety
    • Suplementy
  • Treningi:
    • Na masę
    • Odchudzające
schemat silosów tematycznych
Schemat silosów tematycznych

W zależności od ilości artykułów na stronie można by tworzyć jeszcze więcej podziałów. Dobrą praktyką jest posiadanie od 10 do 100 artykułów na każdą grupę. Ważne jest, aby “izolować” je od siebie i linkować między artykułami w obrębie danej grupy.

W skrócie silosy tematyczne na stronie powinny:

  • być spójne tematycznie;
  • linkować jedynie w obrębie swojego silosa;
  • główne słowa kluczowe muszą być dobrane tak, aby posiadały wyszukiwania i mogły generować dodatkowy ruch na główną stronę kategorii i podkategorie;
  • mieć od 10 do 100 artykułów;
  • być linkowane z głównego menu strony.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne to świetne narzędzie używane po to, aby poprawić Twoją pozycję w wynikach wyszukiwania. Pomaga ono wyszukiwarce zrozumieć i uporządkować Twoją stronę. Tutaj w przeciwieństwie do linkowania zewnętrznego należy linkować głównie słowami kluczowymi, na które chcielibyśmy się znaleźć wysoko w wynikach wyszukiwania. Nie warto wybierać słów kluczowych zbyt ogólnych, teoretycznie mających więcej wyszukiwań, lecz słabiej konwertujących. Kto prędzej skorzysta z usługi audytu SEO? Osoba wpisująca słowo audyt czy audyt seo sklepu internetowego? W pierwszym przypadku może chodzić o zupełnie inny audyt, w drugim pytanie jest konkretnie, sprecyzowane i istnieje duża szansa, że użytkownik dokładnie wie, czego poszukuje. Linkując na takie wyrażenia, zyskujemy dwa razy: w przypadku znalezienia się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania nasz współczynnik konwersji będzie wyższy, a na takie słowa kluczowe jest też mniejsza konkurencja w wynikach wyszukiwania.

współczynnik konwersji

Zasady linkowania wewnętrznego w pigułce:

  • używaj dopasowanego tekstu kotwicy (exact match anchor text);
  • unikaj linkowania zbyt ogólnych słów kluczowych;
  • zastosuj strukturę silosów tematycznych, linkuj między sobą artykuły należące do tego samego silosu (kategorii);
  • pamiętaj, że moc linku wewnętrznego zależna jest od ilości linków na danej podstronie, dlatego w większości przypadków nie ma sensu tworzyć ogromnej ilości linków na jednej podstronie;
  • największą moc mają linki ze strony głównej, warto rozważnie umieszczać linki znajdujące się na niej;
  • nie używaj takich samych słów kluczowych do linkowania dwóch różnych podstron, może doprowadzić to do wyżej wspomnianej kanibalizacji treści.

Informację o tym, jak rozkładają się linki w Twoim serwisie możesz uzyskać w Google Search Console w Linki > Strony z największą liczbą linków wewnętrznych.

linki wewnętrzne w Google Search Console

Krok #10 UX (User Experience)

Przejrzysta, intuicyjna i szybko działająca strona przyda się przede wszystkim Twoim użytkownikom. Jednak Google też ma swoje sposoby, aby sprawdzić, czy rzeczywiście taka jest. Może oceniać doświadczenia użytkowników strony po takich parametrach jak współczynnik odrzuceń, CTR (Click through rate – współczynnik klikalności) czy czasie, jaki na niej spędzają.

Co oznacza wysoki współczynnik odrzuceń?
To, że użytkownik wszedł na stronę i nie znalazł na niej interesujących informacji, po czym wrócił do wyszukiwarki i szukał ich dalej.

Co oznacza wysoki CTR w wynikach wyszukiwania?
To, że dobrze stworzyłeś tytuł i description strony 😅, a z perspektywy wyszukiwarki, że dana podstrona lepiej odpowiada danemu zapytaniu.

Co oznacza krótki czas spędzony na stronie?
Jeśli posiadasz długie artykuły, a użytkownicy spędzają na stronie poniżej minuty, to jest powód do zastanowienia się, co poszło nie tak. Może treści są zbyt niskiej jakości?

Nie da się niestety odpowiedzieć jakie wartości dla strony są odpowiednie, ponieważ dla każdej tematyki, rodzaju strony będą inne.
Odpowiednio sformatowane teksty ułatwią użytkownikom czytanie, bo ciężko czyta się zlaną bryłę tekstu, nawet jeśli jest bardzo wysokiej jakości. Polecam również stosowanie spisów treści, które podczas skanowania tekstu, co większość z nas robi, przyczyniają się do tego, że gdy znajdziemy interesujący nas akapit, zatrzymamy się, aby go przeczytać.

Źródła:
https://rigor.com/blog/how-walmart-com-correlates-web-performance-to-business-performance
https://www.authorityhacker.com/site-architecture/#siloing-theory

    Zostaw komentarz

    Your email address will not be published.*