Google Ads (Adwords) Poradnik Krok po Kroku

Wielu przedsiębiorców zainteresowanych jest promocją w Internecie prowadzonej firmy. Niejednokrotnie słyszeli o usłudze pozycjonowania stron i o korzyściach z niej płynących, ale nie zdają sobie jednocześnie sprawy z tego, jakim jest długotrwałym procesem.

Firmom dopiero zaczynającym promocję w Internecie, polecam zacząć od Google Ads (dawne Adwords) pozwalającego niemal natychmiast pojawić się w czołówce wyników wyszukiwania (będąc oznaczonym jako reklama). Dzięki prowadzonej kampanii Google Ads jesteśmy w stanie odnaleźć najlepiej konwertujące słowa kluczowe dla naszego biznesu, które będziemy mogli później wykorzystać w procesie pozycjonowania strony. Odpowiedni dobór słów kluczowych umożliwi nam przede wszystkim skuteczniej i taniej przyciągać dużą liczbę potencjalnych klientów.

Niestety z drugiej strony źle skonfigurowana kampania może nie przynieść zamierzonych korzyści. Dlatego właśnie przygotowałem poradnik krok po kroku pokazujący, jak samodzielnie skonfigurować skuteczną kampanie Google Ads.

Utworzenie konta Adwords

Gdy posiadamy już konto Google, wystarczy tylko przejść pod adres ads.google.com, kliknąć Rozpocznij teraz, zalogować się i przejść do stworzenia swojej pierwszej kampanii.
Jeśli zaś nie posiadamy takiego konta, musimy najpierw je założyć i w tym celu należy przejść pod adres Tworzenie konta Google

Ustawienia kampanii krok po kroku

Ustal Cel Kampanii – masz do wyboru:

główny cel kampanii Google Ads

W moim przypadku wybrałem „Przełącz na tryb eksperta

Wybierz cel i typ kampanii:

cel i typ kampanii Google Ads

Na tej podstronie wybrałem „Utwórz kampanię bez korzystania z podpowiedzi dotyczących celu” oraz „Sieć wyszukiwania” po czym kliknąłem dalej.

Szczegółowy opis typów kampanii znajdziesz w „Co to jest Google Ads (Adwords)?

Ustawienie ogólnie

  • Nazwa kampanii – tego chyba nie trzeba tłumaczyć ?

Sieci:

  • sieć wyszukiwania, czyli reklamy wyświetlane po wpisaniu słowa kluczowego w wyszukiwarce Google. Domyślnie zaznaczona jest opcja „Dodaj partnerów w sieci wyszukiwania Google” pozwalająca na wyświetlanie reklam również w wynikach wyszukiwania partnerów Google (Onet, WP, Interia itp. );
  • sieć reklamowa, w zakres której wchodzi ponad 2 mln partnerów Google, w tym witryny, aplikacje i filmy, w których także możemy wyświetlić naszą reklamę. Tutaj kierowanie może odbywać za pomocą słów kluczowych występujących w treści, na określone podstrony serwisów, a także na podstawie osób, które odwiedziły naszą stronę (remarketing) lub na podstawie określonych danych demograficznych;
  • lokalizacja, dzięki której możemy kierować reklamę np na całą Polskę, określone województwo, miasto, a także zastosować szczegółowe wykluczenia np. cała Polska z wykluczeniem woj. mazowieckiego. Możemy również dodać miasto z osobami w promieniu np. 20 km.
Warszawa + promień 20km.
  • harmonogram reklam, określający czas ich wyświetlania, jeśli oferujesz np. pizze z dowozem w godzinach 10-22, to warto ustawić wyświetlanie reklam właśnie w tych godzinach, po to, aby nie marnować budżetu na kliknięcia, które nie będą przyczyniały się bezpośrednio do wzrostu sprzedaży;
  • rozszerzenia reklam, ustawienie zdecydowanie zalecane, pozwalają zwiększyć CTR (click through rate – współczynnik klikalności) z jednoczesnym obniżeniem CPC (cost per click – koszt kliknięcia).

Konfigurowanie grup reklam

W przypadku posiadania sklepu internetowego z odrębnymi, różnymi kategoriami produktów, niezbędne jest podzielenie ich na grupy tematyczne, przykładowo: meble dziecięce, meble młodzieżowe, meble do salonu itd. Do każdej z tych grup reklam dobieramy również frazy najlepiej do niej pasujące np. meble dziecięce, meble dla dzieci, meble do pokoju dziecięcego, mebelki dla dzieci itd. Research słów kluczowych wykonujemy z kolei w Planerze słów kluczowych (Narzędzia i ustawienia -> Planowanie -> Planer słów kluczowych). Można również skorzystać z płatnych narzędzi typu Ahrefs czy Majestic, bądź pochodzącego z naszego podwórka Senuto. W SEOSPACE używamy Ahrefs, dzięki dokładności samej analizy, jak i wyjątkowej łatwości obsługi, z którą poradzi sobie każdy, nawet początkujący użytkownik.

Więcej o wyszukiwaniu słów kluczowych dowiesz się z tego artykułu: Wyszukiwanie słów kluczowych

Tworzenie reklamy

Postaraj się napisać treść reklamy szczegółowo opisującą produkt/usługę, która jednocześnie będzie zachęcała użytkownika do kliknięcia. W tym celu najlepiej wykorzystać jest całe dostępne miejsce przeznaczone do napisania treści, a do dyspozycji mamy 3 nagłówki po 30 znaków oraz 2 linie tekstu po 90 znaków.

Dla każdej grupy reklam proponuję zrobić minimum 3 reklamy tekstowe, po czym obserwować CTR i zmieniać oraz dodawać następne reklamy w razie zbyt niskiego współczynnika klikalności.

Jaki CTR w Google Ads możemy uznać za dobry?

Niestety najwłaściwszą odpowiedzią jest: „to zależy” 😉 jednak zazwyczaj CTR poniżej 2,5-3% nie jest powodem do dumy i skłania do głębszej refleksji nad tym, czy na pewno wszystko jest tak, jak być powinno.

Mierzenie konwersji i optymalizacja kampanii

Aby ocenić skuteczność naszej kampanii powinniśmy systematycznie mierzyć konwersję. Najlepszym sposobem jest umieszczenie kodu śledzenia konwersji i mierzenie liczby wykonanych działań (konwersji) np. zakup produktu, rejestracji w serwisie, zapisania na newsletter czy wysłania zapytania ofertowego. Mając takie dane w prosty sposób jesteśmy w stanie dokonać analizy czy nasza kampania daje oczekiwane rezultaty.

Pamiętajmy też, że prowadzenie kampanii Google Ads to ciągła optymalizacja słów kluczowych oraz reklam, a jeśli nie będziemy robić tego regularnie, to koszty kampanii w stosunku do wygenerowanej sprzedaży będą nieopłacalne.

    Zostaw komentarz

    Your email address will not be published.*