promocja sklepu internetowego

Dowiedz Się Jak Promować Sklep Internetowy w 3 Krokach!

Jeśli wydaje Ci się, że klienci sami trafią do Twojego sklepu internetowego, ponieważ oferujesz dobre produkty w atrakcyjnych cenach — masz rację, wydaje Ci się. Aby sklep był rentowny i przynosił Ci zyski, musisz nauczyć się promować go lub zlecić tę czynność innej osobie bądź firmie — ale żeby to zrobić powinieneś mieć o tym, chociaż minimalne pojęcie. W tym poradniku w 3 krokach opiszę jak promować sklep internetowy w Internecie.

Krok 1 – Optymalizacja sklepu internetowego

W skład optymalizacji sklepu czy jakiejkolwiek strony wchodzi poprawa:

1. Kodu strony

Wyeliminowanie błędów HTML/CSS/PHP i innych. Jeśli tego nie zrobimy, może to negatywnie wpływać na wiele istotnych elementów funkcjonowania i obsługi witryny.

2. Treści

Zawartość nagłówków, duplikacja treści (duplicate content), thin content (treści niskiej jakości, zduplikowane, generowane automatycznie, zbyt krótkie, nie niepasujące do tytułu artykułu), zagęszczenia słów kluczowych.

3. Grafiki

optymalizacja obrazków shortpixel

Optymalizacja obrazków pozwala nawet 10-krotnie zmniejszyć rozmiar obrazka, przyśpieszając ładowanie się strony, różnica w jakości jest niezauważalna gołym okiem. Nie można również zapomnieć o znaczniku ALT — opisuje on to, co widzimy na obrazku i pozwala Google lepiej indeksować witrynę, a także zdobywać ruch z Google Grafika.

Strona Internetowa ShortPixel – nie musisz wykupywać pakietu, po rejestracji otrzymasz za darmo 100 obrazków miesięcznie do zoptymalizowania za pomocą wtyczki do WordPressa lub od razu możesz przejść do zakładki “Compress” i optymalizować ręcznie obrazki za darmo.

4. Szybkości ładowania

Optymalizacja kodu JavaScript, CSS, HTML, obrazków, włączenie lazy loading (skrypt, dzięki któremu obrazki na stronie nie ładują się wszystkie jednocześnie, tylko wtedy kiedy są potrzebne — w miarę przewijania strony), pamięci podręcznej;

Google PageSpeed Insight – https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl

GTmetrix – https://gtmetrix.com

Szybkość ładowania strony w Google Insight
Szybkość ładowania rafalkita.pl w Google Insights
Szybkość ładowania w GTmetrix
A tutaj test strony w GTmetrix

5. Dane strukturalne (Rich snippets)

Dodanie do strony odpowiedniego kodu HTML może skutkować poprawieniem się ekspozycji strony internetowej w SERPach (Search Engine Result Page). Przykłady snippetów, które możemy wdrożyć na naszą stronę:

zdjęcie brownie - SERPy

– zdjęcia (popularne w przypadku przepisów);

cena, dostępność przykład: samsung galaxy s10

– cena, dostępność produktu;

– breadcrumbs (nawigacja strony) – przykład wyżej – “x-kom.pl > Telefony i GPS > Smartfony i telefony”;

miejsce i data wydarzenia przykład: Koncerty Lady Pank

– miejsce i data wydarzenia

Dane strukturalne możesz przetestować w tym miejscu Narzędzie do testowania uporządkowanych danych.

Więcej o Rich Snippets dowiesz się z tego artykułu.

6. User Experience (UX)

Dostarczenie użytkownikowi szybkiej, prostej i intuicyjnej w obsłudze strony ma same zalety, zwiększa szansę konwersji, a także daje Google pozytywne sygnały o stronie. Wyszukiwarka ocenia doświadczenie użytkownika na podstawie takich wskaźników jak: CTR (Click through rate – współczynnik klikalności), czas przebywania na stronie, współczynnik odrzuceń i inne.

Ważnym elementem pozwalającym pozostać użytkownikowi na stronie i przeczytać jej treść jest także odpowiednie formatowanie tekstów. Czytanie zlanej bryły tekstu może być zniechęcające i powoduje szybsze opuszczenie strony.

Ponieważ 8 na 10 czytelników czyta same nagłówki, dlatego polecam dobre opisywanie ich, a także umieszczenie na stronie Spisu treści artykułu, w stworzeniu podobnego jak u mnie pomaga wtyczka do WordPressa „Table of Contents Plus”.

7. Linkowanie wewnętrzne

Linki w menu, sidebarze, a także pomiędzy artykułami pomagają wyszukiwarce zrozumieć strukturę strony i dotrzeć do najbardziej wartościowych treści. Najlepszą praktyką jest linkowanie z fraz, na które chcielibyśmy pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwania. Zakładając, że nie masz budżet rzędu kilku/kilkunastu tysięcy złotych nie polecam linkować z fraz generycznych, czyli jednoczłonowych wyrazów typu rowery, telewizory, telefony.

Jakich fraz w takim bądź razie używać? Bardziej dopasowanych, 2-3 członowych np. “rowery górskie męskie” bądź fraz długiego ogona, czyli najlepiej dopasowanych składających się z kilku członów np. “rowery górskie męskie merida 29 cali”. Frazy długiego ogona (long tail) charakteryzują się lepszą konwersją niż te bardziej ogólne, ponieważ lepiej odpowiadają na potrzeby użytkownika.

8. Responsive web desing (RWD)

Czyli sposób zaprojektowania strony internetowej tak, aby była dobrze czytelna na urządzeniach o różnych rozdzielczościach. Dzięki zastosowaniu RWD na stronie, możemy bez problemów przeglądać ją na laptopie, tablecie czy w telefonie. Według raportu “Digital 2019: Poland” 69% mieszkańców Polski korzysta z Internetu mobilnego. Chyba nie muszę Cię przekonywać, że warto mięć responsywną stronę?😉 

Krok 2 Tworzenie treści (powtarzalny schemat)

Jeśli posiadasz sklep internetowy, a nie masz na nim jeszcze bloga to koniecznie napraw ten błąd. Aby blog spełniał swoją funkcję, musi być właściwie prowadzony, co to znaczy? Powinieneś dodawać nowe treści według powtarzalnego schematu, w skład którego wchodzi:

1. Keyword Research

Do wyszukiwania słów kluczowych używam głównie Ahrefs, dobrymi narzędziami są również Senuto i Majestic. Z darmowych polecam Ubersuggest oraz Answer the Public. Zacznij od pisania artykułów pod prostsze frazy (takie do paruset wyszukiwań miesięcznie). Wyrażenia te są zazwyczaj co najmniej 3 członowe, przykłady: “ile kosztuje pozycjonowanie”, “jak promować sklep internetowy”, “jak wypozycjonować sklep internetowy”, “ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego”.

Ahrefs keyword research
Wyniki dla frazy “sklep internetowy” w Ahrefsie

Podczas wyszukiwania słów kluczowych postaraj wczuć się w rolę osoby szukającej Twojego produktu lub usługi i jeśli masz z tym problem, możesz zapytać znajomych bądź rodziny, w jaki sposób oni próbowaliby to znaleźć. Jest to szczególnie przydatne, gdy jesteś zaawansowany w obsłudze komputera, a Twoi klienci niekoniecznie tacy są. Przykłady podane wyżej to być może te, dzięki którym trafiłeś na ten artykuł z wyszukiwarki.

2. Stworzenie artykułu wyczerpującego dany temat / zagadnienie

Co prawda nie jest to łatwe, o czym może świadczyć przykład tego artykułu, ile ludzi tyle podejść, schematów jednak staraj się pisać artykuły w taki sposób, aby dawały użytkownikowi satysfakcjonującą odpowiedź na zadane przez niego pytanie.

3. Optymalizacja treści

Gdy już wyszukaliśmy swoje słowa kluczowe, możemy przejść do optymalizacji tekstu pod ich kątem. Główne słowo kluczowe powinno być umieszczone w tytule artykułu, nagłówkach, treści, adresie URL, a także altach obrazków prezentujących dane zagadnienie. Nie chodzi tutaj o nienaturalne upychanie słów kluczowych, wszędzie gdzie się da, tak jak robiło się to kiedyś 😉 jednak już na etapie pisania postaraj się w taki sposób tworzyć treści, aby słowa kluczowe oraz ich odmiany występowały w artykule. W SEOSPACE do optymalizacji treści artykułów używamy aplikacji Surfer.

Optymalizacja treści SurferSEO

Pomaga ona w szybkim przeanalizowaniu i dostosowaniu tekstu po to, aby móc rywalizować z konkurencją o miejsce na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.Polecam również umieszczanie głównych słów kluczowych w sekcji Above the fold, czyli miejscu pokazującym się od natychmiast po załadowaniu strony Internetowej (jest to zazwyczaj pierwsze kilkadziesiąt słów artykułu) jest to kolejny z czynników rankingowych, także pomagający zmniejszyć współczynnik odrzuceń.

Krok 3 Promowanie treści sklepu internetowego (fora, blogi branżowe, Social Media, Google Ads)

1. Link Building

Na pierwszy ruch z wyszukiwarki Google będziesz musiał poczekać parę miesięcy. Dlatego, zamiast czekać, proponuje Ci przyśpieszyć ten proces — poprzez link building jednocześnie zwiększysz ruch na stronie. Co możesz zrobić? Udzielać się na forach internetowych, blogach branżowych związanych z tematyką Twojego sklepu internetowego, pomagać innym w rozwiązaniu ich problemów, w postach możesz przemycić linki do swojego sklepu/bloga, a także tam, gdzie się da dodać je jako swój podpis. Tak samo sytuacja wygląda w przypadku grup na Social Media, tylko na nich w większości nie będą to linki dofollow (wpływające na zwiększanie rankingu Twojego sklepu).

2. Social Media

Facebooka używa codziennie 30% użytkowników Internetu, YouTube 27%, Instagrama 19% a Twittera 11%. Śmiało możesz założyć, że większość Twoich potencjalnych klientów używa któregoś z powyższych SM. Budowanie relacji z klientami poprzez prowadzenie profili społecznościowych pozwoli Ci zbliżyć się i stosunkowo szybko zdobyć ich zaufanie. W zależności od branży w której działasz proponuję wybrać 2-3 platformy na których będziesz regularnie publikować posty i odpowiadać na pytania.

Dobrym sposobem jest wrzucanie treści na profile społecznościowe np. po 7 dniach od publikacji na blogu po to aby Google za indeksowało najpierw wpis na Twoim blogu a dopiero później na SM. Wrzucając treści jednocześnie, post na Twoim blogu mógłby zostać uznany za duplicate content ponieważ Twoja domena jest mniej popularna od domeny dowolnej platformy.

Treści raz stworzone przez Ciebie na blogu możesz prezentować w różnych formach np. jako wideo, podcast.

3. Płatne alternatywy

Powyżej opisany proces link buildingu można zlecić freelancerowi lub firmie zewnętrznej, umożliwi Ci to zwiększanie skali działania, to samo dotyczy prowadzenia profili na social media. Sklep internetowy można również promować dodatkowo za pomocą płatnych rozwiązań takich jak reklamy na portalach społecznościowych czy Google Ads. O tym jak skonfigurować Kampanię Google Ads dowiesz się z artykułu: Google Ads (Adwords) poradnik krok po kroku

  • Bestos
    26 września 2019 at 22:53

    Dodatko trzebaby dopisać że: stosowanie się do wszystkich tych zasad jednocześnie nie gwarantuje sukcesu, algorytm topowej wyszukiwarki jest na tyle ubezpieczony że jeżeli ktoś, dostosuję się w 100% do zaleceń wskazówek dla webmastera to wystąpi jeszcze element losowy = uda się albo nie uda się. Na swoim przykładzie wiem że bardzo często sukces w wyszukiwarce pojawia się podczas stosowania praktyk pozycjonowania które obecnie sprawdzają się ale i tych które obecnie są sprzeczne. Dlatego róbcie swoje, wyciągacie wnioski bo to klucz do sukcesu.

    • Rafał Kita
      27 września 2019 at 09:59

      Dzięki za komentarz Bestos,
      Kwestia też tego co dla Ciebie jest miarą sukcesu? Top1, Top3, Top10 na określone frazy? A może po prostu zdobycie ruchu i klientów? W przypadku dużych witryn jakimi są sklepy internetowe z mojego doświadczenia zawsze coś wejdzie i zdobędzie ruch, chyba, że domena jest “po przejściach” 😉

  • Largo
    22 października 2019 at 00:34

    Plan ładny – ale gwarancji nie ma na sukces.
    Pobawmy się alternatywami:
    Powiedzmy jest sobie Andrzej, postawił mały sklep i już nie ma budżetu na reklamę [ albo ma mały np 1000zł/mc ]
    W co Andrzej powinien zainwestować.. SEO, Google Adsy a może Sociale ?

    • Rafał Kita
      22 października 2019 at 10:27

      Dzięki za komentarz Rafał,
      Gwarancji nie ma ponieważ prowadzenie sklepu czy ogólnie biznesu to wiele różnych połączonych ze sobą mechanizmów. Co z tego, że dostarczymy ruch do sklepu jeśli potencjalny klient nie dokona zakupu? A przecież powodów dlaczego nie dokona może być wiele między innymi: niewłaściwe słowa kluczowe bądź źle dobrana grupa docelowa, nieintuicyjna strona, długi czas ładowania a także złe opinie w Internecie lub niemożliwość skontaktowania się telefonicznego ze sklepem.

      W co powinien zainwestować Andrzej? To zależy… 😛 chociażby od tematyki sklepu.

Zostaw komentarz

Your email address will not be published.*