Content Marketing Co To Jest Strategia i Przykłady

Content Marketing Co To Jest? Strategia i Przykłady

Content Marketing to długotrwałe budowanie relacji z odbiorcami poprzez dzielenie się z nimi wartościową treścią. Tworzone w tym celu treści, mają na celu przyciągniecie określonej grupy odbiorców, którzy po jakimś czasie mogą stać się Twoimi stałymi Klientami. Osoba konsumująca stworzone przez Ciebie treści prędzej dokona zakupu produktu czy usługi z Twojej oferty ze względu na więź, jaka się między wami wytworzyła.

Odwróć na chwilę sytuację i zastanów się: czy skorzystasz z oferty firmy, która wytłumaczyła Ci, jakie są rodzaje krawatów i nauczyła Cię je wiązać, czy wybierzesz kompletnie nieznaną Ci markę, nie przekazującej takiej informacji? Rozpatrujemy tu oczywiście sytuację, kiedy ceny obu produktów są zbliżone. Pomijając mały odsetek ludzi, którzy zrobią wszystko by kupić nawet 50 groszy taniej, większość osób będzie lojalna wobec firmy bądź osoby, która wyedukowała ją w danej dziedzinie.

Dlatego właśnie Content Marketing jest jedną z najlepszych długoterminowych strategii wykorzystywanych do budowania relacji z odbiorcami. 

Strategia Content marketingu 

Aby dobrze rozpocząć planowanie strategii Content Marketingu, powinieneś na początek zadać sobie następujące pytania: 

Dla kogo tworzysz te treści? (stwórz profil Twojego idealnego klienta) Od tego dla kogo tworzysz treści zależeć będzie, jaką platformę oraz format treści użyjesz. Swojego idealnego klienta możesz profilować na podstawie: wieku, płci, statusu cywilnego, zainteresowań, miejsca zamieszkania, wykształcenia, pracy, zarobków. Początkowe założenia mogą się zmienić, gdy będziesz miał więcej danych statystycznych do przeanalizowania, możesz również podesłać swoim użytkownikom krótką ankietę do wypełniania. 

Jaki jest powód tworzenia przez Ciebie treści? Najważniejszymi powodami, dla których firmy zaczynają inwestować w Content Marketing zazwyczaj są:

  • zwiększenie przychodów przedsiębiorstwa,
  • w dłuższym terminie zmniejszenie kosztów działań marketingowych,
  • zdobycie lepszych, bardziej świadomych swoich potrzeb klientów.

Co zrobisz aby Twoje treści były lepsze niż te już istniejące w Internecie? Aby odpowiedzieć na to pytanie, najpierw powinieneś znaleźć podobne treści i ocenić, czy wiedza, którą chcesz się podzielić, będzie wnosiła coś więcej do tematu. Jeśli nie, może warto poszukać inspiracji w innych krajach np. Europy Zachodniej bądź USA? W wielu branżach państwa te są parę lat do przodu w stosunku do nas i można tam znaleźć wiele wartościowej, przydatnej wiedzy. 

Najlepsze formy Content Marketingu

  1. Tutoriale (poradniki) – treści mające na celu pokazanie prostego rozwiązania danego problemu, najczęściej metodą „krok po kroku”. Powinny być powiązane z tematyką danej strony i zawierać konkretne, przydatne informacje dla jej użytkowników np. dotyczące oferowanych produktów, instrukcje obsługi ich działania.
    Przykład: https://rafalkita.pl/dowiedz-sie-jak-promowac-sklep-internetowy-w-3-krokach/
  2. Listy – przedstawiają w punktach lub podpunktach informacje, które chcemy szczególnie uwypuklić. Ułatwiają one czytelnikowi zapoznanie się z nimi, pozwalają szybciej je przyswoić. Jednocześnie poprawiają czytelność tekstu, nadając informacjom uporządkowany, przejrzysty format.
  3. Recenzje – często poszukiwane przez użytkowników, którzy przed dokonaniem zakupu chcą wiedzieć więcej na temat danego produktu. Dobrze przygotowana recenzja powinna prezentować jego wszystkie wady i zalety, pomagając dokonać właściwego wyboru i stanowiąc jednocześnie zachętę do dokonania zakupu.
  4. Wywiady – czyli po prostu rozmowy przeprowadzane na temat także związany z tematyką strony. Ma formę dialogu, a rozmowa z ekspertem w danej dziedzinie pozwala na przekazanie wartościowych informacji i zwiększenie przez to wiarygodności wizerunku np. firmy czy marki. Warto również zwrócić się do znanych influencerów, co wydatnie zwiększy ruch na stronie.
  5. Check listy – nazywane również listą kontrolną, wartościowe narzędzie znacznie upraszczające realizację dowolnego zadania, pomagające skutecznie zarządzać czasem. Mają postać odznaczanych podpunktów obrazujących wykonanie kolejnych czynności czy zdobycie nowych umiejętności, pomagających również w zapamiętaniu istotnych informacji.
  6. Case study – kolejne przydatne narzędzie marketingowe, analiza problemu istniejącego w firmie, zaprezentowana razem ze skutecznymi sposobami jego rozwiązania za pomocą konkretnego produktu albo usługi. Jest jednocześnie skutecznym sposobem promocji firmy, pokazującym, w jaki sposób radzi sobie ona w sytuacjach kryzysowych. Pokazuje też, jak oferowany przez nią produkt może sprawdzić się w praktyce, umożliwiając dzielenie się doświadczeniem wyniesionym ze współpracy z klientami. Przykład: https://www.senuto.com/pl/raport-ecommerce-case-study/
  7. Definicje – będące formą publikowanych na stronie artykułów, w przystępny i zrozumiały, ale jednocześnie wyczerpujący sposób wyjaśniające konkretne zagadnienie. Dzięki temu użytkownik może się dokładnie zapoznać np. ze sposobem działania produktu czy jego zastosowaniem.
  8. Rankingi – czyli po prostu zestawienia np. nowych produktów wprowadzanych na rynek, regularnie publikowane na stronie i przedstawiane w postaci porównania ich najważniejszych cech, wad czy zalet. Rankingi mogą też obejmować osiągnięcia firmy, prezentowane zazwyczaj w porównaniu z konkurencją ze swojej branży.
  9. E-booki i Audiobooki – publikacje wydawane w formie elektronicznej coraz częściej zastępujące tradycyjne papierowe wydania. Można je czytać na dowolnym urządzeniu mobilnym, smartfonie i czytniku albo słuchać, a taka branżowa publikacja jest jednocześnie ciekawym sposobem reklamy prowadzonej działalności. Przygotowane pliki można przekazać jako prezent klientom firmy.
  10. Darmowe narzędzia – w sieci można znaleźć ich naprawdę sporo, przydatnych praktycznie w każdej branży. Może to być oprogramowanie ułatwiające sam proces tworzenia treści, pozycjonowanie, czy darmowe programy magazynowe albo księgowe, o podobnej użyteczności jak wersje płatne.
  11. Prezentacje – jedna z odmian content marketingu zyskująca coraz większą popularność, zastępująca tradycyjne pisane treści efektowną grafiką, obrazami bardziej przemawiającymi do użytkowników. Prezentacje można następnie umieścić w wielu serwisach online i oczywiście na stronie firmowej.
  12. Infografiki – sposób przedstawienia informacji od dawna ciesząca się największym uznaniem użytkowników, a dzięki nim można w prosty i zrozumiały sposób zaprezentować nawet najbardziej skomplikowane dane. Zamiast dużej ilości tekstów warto przygotować prezentacje graficzne, które są jedną z najczęściej stosowanych form przekazu w Internecie, zwłaszcza w serwisach społecznościowych.
  13. Memy – prowadzone działania w zakresie content marketingu powinny skutecznie trafiać do wszystkich grup wiekowych odbiorców, nawet do tych najmłodszych, a dobrym pomysłem jest użycie właśnie memów. Są to różne śmieszne obrazki czy filmy, najczęściej bardzo zabawne, warto jednak zwrócić uwagę czy ich użycie nie wiąże się ze złamaniem prawa do własności intelektualnej np. do dysponowania danym obrazem.
  14. Komiksy – będące kolejnym przykładem przekazywania treści w formie obrazkowej, chociaż tutaj połączonej z pewną ilością tekstu. Są coraz powszechniej wykorzystywane w reklamie, przybierając postać efektownych plansz czy rysunków satyrycznych poprzez które można ukazać daną markę lub produkt, niezależnie od branży.
  15. Odpowiedzi na pytania użytkowników – nazywane z angielskiego Questions and Answers (Q&A), będące dobrym sposobem odpowiadania użytkownikom strony na nurtujące ich pytania. Dzięki temu nawiązuje się z nimi lepszy kontakt z użytkownikami, co wydatnie służy budowaniu zaufania i utrzymaniu takich relacji przez dłuższy czas.
  16. Odpowiedzi na artykuły/książki/video innych autorów – na swojej stronie można zamieszczać opinie, czyli swoje zdanie, jakie mamy na temat wypowiedzi innych twórców. Może to też być np. recenzja ich twórczości, nawet krytyczna, lecz zawsze z zachowaniem etykiety obowiązującej wszystkie wypowiedzi w sieci.
  17. Vlogi – czyli blog prowadzony w formie video. Ta forma content marketingu daje bardzo szerokie możliwości reklamy, pozwalając nie tylko przedstawić sam produkt lub usługę, lecz również sposób, w jaki powstaje albo je realizujemy. Można zaprezentować w efektowny sposób firmę, jej pracowników, co także sprzyja budowaniu pozytywnych relacji z klientami.
  18. Video – warto zamieszczać filmy nie tylko na swojej stronie, lecz przede wszystkim w popularnych serwisach do tego przeznaczonych, takich jak YouTube albo na profilach w serwisach społecznościowych, Twitterze, Instagramie czy Facebooku. Mogą one mieć różną tematykę, od przedstawiania zabawnych sytuacji, aż po formę edukacyjną.
  19. Webinary – nowoczesna forma edukacji, będąca odmianą e-learningu, mająca postać prowadzonej „na żywo” transmisji audio – video, dzięki czemu użytkownik może brać udział w interaktywnym szkoleniu we własnym domu. Ma stały kontakt z osobą prowadzącą, zadającą pytania, czy na bieżąco podsumowującą opanowanie poszczególnych partii materiału.
  20. Podcasty – są to pliki audio umieszczane w Internecie, obejmujące różną tematykę, lecz prezentowane nie pojedynczo, ale w formie serii składającej się z odcinków długości od kilku do kilkunastu minut. Poruszają różną tematykę, ale najczęściej są poradnikami z danej branży, pozwalają też przekazać najnowsze informacje o firmie lub jej ofercie.
  21. Przewidywania – treści mające na celu przedstawienie pewnych prognoz dotyczących gospodarki, technologii, przyszłych działań firmy, celów, jakie chce zrealizować w dłuższym okresie czy wprowadzanych przez nią nowych rozwiązań technologicznych, produktów i usług.
  22. Podsumowania książek i konferencji – te pierwsze przede wszystkim nie są recenzją, lecz raczej ukazaniem najważniejszej treści, którą chcemy przedstawić użytkownikom strony. W ten sposób można wciągnąć ich do dyskusji na konkretny temat np. poprzez system komentarzy.
  23. Cytaty — czyli wypowiedzi znanych osób, cenionych fachowców w danej branży mające korzystny wpływ nie tylko na jakość treści prezentowanych na stronie albo w e-booku, lecz również na pozytywny wizerunek firmy. Umieszczone cytaty stają się też często przyczynkiem do dyskusji z użytkownikami mogącymi komentarzami wyrażać swoje opinie na ich temat.
  24. Wyniki badań, ankiet, raporty – przedstawiane na bezpośrednio na stronie lub dostępne w postaci plików do pobrania, ukazujące szczegółową analizę, także naukową jakiegoś zagadnienia. Powinny być sporządzane przez wiarygodnych specjalistów w danej dziedzinie często będących prawdziwymi autorytetami, osoby dysponujących dużą wiedzą fachową na dany temat. Przykład: https://www.senuto.com/pl/raport-ecommerce-w-polsce/
  25. Gry online – skierowane przede wszystkim do młodszych użytkowników, lubiących tego typu formę rozrywki w sieci. Wykorzystanie gier online w celach stricte biznesowych jest w pełni uzasadnione, pozwala między innymi uczyć podstaw prowadzenia własnej firmy i jednocześnie reklamować w grze określone produkty lub usługi.

Narzędzia pomocne przy Content Marketingu

Szukanie ciekawych tematów 

Miernikiem czy tworzona przez Ciebie treść będzie interesująca dla użytkowników, może być to, czy jest wyszukiwana w wyszukiwarce Google. Przewidywaną liczbę wyszukiwań możesz sprawdzić w Ahrefsie lub Senuto. Możemy również sprawdzić jak często podobne tematy są udostępniane na social media do tego posłuży nam Buzz sumo lub Ahrefs Content Explorer. To czy trend dla danej tematyki jest rosnący, czy malejący sprawdzimy z kolei w Google Trends.  

Organizacja pracy w zespole tworzącym content marketing

Do codziennej organizacji pracy używam Nozbe, jest to świetny program do zarządzania zadaniami stworzony przez polaka Michała Śliwińskiego i jego zespół. Jednak w zależności od złożoności delegowanych zadań bardziej do gustu może Ci pasować np. Trello, Todoist czy Project Manager. Evernote to bardzo wygodne narzędzie do tworzenia i przetrzymywania notatek, przeglądając sieć możesz wysłać za pomocą Evernote Web Clipper (Nożyczki Sieciowe) notatkę w postaci tekstu lub interesujących Cię obrazów. Dysk w chmurze np. OneDrive lub Google Drive będzie pomocny do sprawnego dzielenia się i edytowania plików ze swoim zespołem. 

Pisanie/edycja tekstów

W przypadku pisania bądź edycji tekstów ich dobór jest kwestią indywidualnych upodobań. W SEOSPACE głównie piszemy teksty w Wordzie, LibreOffice Writer i Google Docs, a edytujemy bezpośrednio w WordPress. Osobiście piszę teksty w Evernote i później sprawdzam je na stronie ortograf.pl. W przypadku gdy zabraknie Ci jakiegoś synonimu, to zawsze możesz skorzystać ze strony synonimy.pl.  

Tworzenie/edycja grafiki

Do tworzenia i edycji grafik używam programów online – Canva & Stencil. Pozwalają skorzystać z gotowego szablonu np do stworzenia infografiki, plakatu, ulotki czy po prostu grafiki na stronę internetową lub dla social media. Wersja darmowa programów ma pewne ograniczenia np. w stosunku do używania obrazków stockowych. W zależności od potrzeb używam również dekstopowego GIMPa, lecz do bardziej zaawansowanych zadań bardziej przydatny może okazać się Photoshop

Aby mieć co edytować trzeba skądś brać zdjęcia, oprócz zdjęć z Canvy i Stencila przydatne mogą okazać się darmowe stocki:

https://unsplash.com

https://www.pexels.com

https://pixabay.com

https://pl.freeimages.com

https://stocksnap.io

https://burst.shopify.com

https://kaboompics.com

Statystyki strony, analiza

Na koniec najważniejsza kwestia, pozwalająca dowiedzieć się, czy Twoja strategia content marketingowa jest skuteczna, co trzeba po prostu mierzyć. W podstawowej formie wystarczy mierzenie konwersji, czyli osiągnięcia danego celu np. dokonanie zakupu, wysłanie zapytania przez formularz kontaktowy albo zapis na newsletter. Podstrony, które generują najwięcej odrzuceń (Bounce Rate — współczynnik odrzuceń) mogą informować nas, jakie treści nie są interesujące dla użytkowników. Dlaczego mogą, ale nie muszą o tym świadczyć? Ponieważ użytkownik wchodzący z wyszukiwarki na konkretną podstronę mógł uzyskać odpowiedzi na swoje pytania oraz zadzwonić do naszej firmy (jeśli numer telefonu jest widoczny na podstronie), po czym wyjść ze strony bez przechodzenia na inne podstrony serwisu, a w takim przypadku, jeśli nie mamy zmodyfikowanego kodu śledzenia Google Analytics taka wizyta będzie liczona jako odrzucona, chociaż mogła się ona przyczynić do konwersji. Kod śledzenia możemy zmodyfikować w taki sposób, aby np. wizyta trwająca ponad 30 sekund nie była uznawana za odrzuconą, co pozwoli w wielu przypadkach urealnić tę metrykę. W przypadku Metrika Yandex nie mamy takiego problemu, ponieważ tam domyślnie sesja nie jest uznawana za odrzuconą, gdy użytkownik przebywa na stronie powyżej 15 sekund. Innymi powodami przemawiającymi za przetestowaniem Metriki są: mapy klikalności w linki, kliknięć na stronie, mapy scrollingu, wchodzenie użytkowników w interakcję z formularzami na witrynie a także Session Replay, w którym możesz prześledzić każdy ruch użytkownika na Twojej stronie internetowej.  

Content marketing przykłady godne naśladowania.

Podcasty

Akademia.pl tworzy podcast z codziennymi 5 minutowymi lekcjami dla przedsiębiorców szukających sprawdzonych i praktycznych informacji.

podcast akademiapl na anchor

Semrush stworzył cotygodniowy podcast, w którym porusza tematy związane z marketingiem, począwszy od lokalnych firm, aż po globalne koncerny takie jak Google Uber, IKEA, Vodafone czy SAP. Espree Devora przeprowadza wywiady z ludźmi odpowiedzialnymi za marketingowy sukces kampanii w firmach.

podcast semrush

Webinary

Linuxpl.com co jakiś czas organizuje webinary w tematyce związanej ze stronami internetowymi. Specjaliści z różnych branż pomagają lepiej zrozumieć interesujące tematy dla osób posiadających swoje witryny w sieci.

webinary linuxpl

Infografiki

Infografika przedstawia największe bankructwa w historii, mające miejsce w latach od 1987 do 2009 roku, rodzaj statku określa wielkość bankructwa, a kolor konkretny sektor, w którym obracała się dana firma.

infografika 20 najwiekszych brankructw

Wszystko co musisz wiedzieć o herbacie – infografika w przyjazny sposób dostarcza nam informacji o zawartości teiny w poszczególnych herbatach o temperaturze i czasie parzenia a także o tym gdzie pije się najwięcej herbaty.

infografika wszystko co musisz wiedzieć o herbacie

Video

Hootsuite to platforma, z której możesz zarządzać wszystkimi swoimi kontami w social media. Z pozoru aplikacja, jak każda inna tego typu, jednak firma postanowiła wyróżnić się tworząc film nawiązujący do Gry o Tron.

Hootsuite’s Game of Social Thrones

Jeśli jesteś fanem „Gry o tron” to bardzo możliwe, że udostępnisz film przyjaciołom, dzięki czemu zwiększysz zasięg działania tej firmy, a wiele oglądających go osób zainteresuje się czym jest Hootsuite.

Blendtec firma produkująca blendery, czyli z pozoru nic bardzo emocjonującego, stworzyła kanał na YouTube pod tytułem Will it Blend?, gdzie blenduje różne przedmioty których na co dzień nie wrzucamy do blendera: telefony, tablety, piłki do uprawiania różnych sportów i inne.

Blogi

Doz.pl na swoim blogu dzieli się z czytelnikami informacjami na temat zdrowia w wielu różnych jego aspektach. Czy artykuł o zdrowotnych właściwościach zielonej herbaty nie jest najlepszym miejscem aby tę herbatę jednocześnie zaoferować?

doz.pl content marketing

Zespół Nozbe na swoim blogu daje porady, jak zwiększyć produktywność osobistą oraz w zespole, głównie przy korzystaniu z aplikacji Nozbe w trybie pracy zdalnej.

nozbe content marketing

    Zostaw komentarz

    Your email address will not be published.*