SEO tekst i ręce

SEO Co To Jest? Optymalizacja i Pozycjonowanie Stron

SEO to skrót od angielskiego słowa Search Engine Optimization, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek, jest to proces mający na celu zwiększenie ruchu organicznego na Twojej stronie internetowej. Ruch organiczny to każde wejście na stronę z SERP-ów (Search Engine Results Page – strona wyników wyszukiwania), za które nie zapłaciliśmy wyszukiwarce. Ruch na stronie możemy również zwiększyć za pomocą płatnych wyników wyszukiwania (Google Ads) więcej w artykule „Google Ads (Adwords) Poradnik krok po kroku

Co wchodzi w skład SEO?

SEO możemy podzielić na On-site SEO oraz Off-site SEO. W skład On-site SEO wchodzi:

  • optymalizacja treści (w tym przypadku polecam zainteresować się modelem data-driven)
  • optymalizacja witryny (UX, linkowanie wewnętrzne, szybkość działania, RWD)

W skład Off-site SEO wchodzi Link building – linkowanie zewnętrzne strony, czyli wszystkie odnośniki prowadzące do naszej strony z innych stron. Co prawda minęły już czasy, gdy topowe strony w wynikach wyszukiwania miały po kilkaset tysięcy linków, ale nadal są bardzo ważną częścią SEO. Zdecydowanie lepiej jest zdobywać linki z zaufanych, tematycznych, dobrze wy pozycjonowanych stron niż z tych śmieciowej jakości – posiadających słabej jakości treści (skopiowane z innej strony, synonimizowane, krótkie opisujące tylko pobieżnie temat czy automatycznie wygenerowane).

. Przykłady linków jakie, możemy zdobyć do naszej strony:

  • Zaplecze – stworzenie dobrej jakości stron, z których będziemy mogli linkować do naszej strony, dobrej jakości nie oznacza, pięknie wyglądającą stronę tylko taką posiadającą artykuły dobrze wyczerpujące temat, szybką, intuicyjną stronę oraz niezawierającą artykułów o wszystkim – od pozycjonowania stron po usługi kosmetyczne czy suplementy diety;
  • artykuły sponsorowane – wpisy gościnne, artykuły reklamowe opisujące naszą działalność wraz z linkiem w treści lub stopce, takie artykuły możesz zamieścić między innymi za pośrednictwem WhitePress i Linkhouse;
  • komentarze na blogach / forach internetowych – możemy pomagać innym użytkownikom, odpowiadając na ich pytania, jednocześnie osiągając korzyść w postaci pozostawionego linku do naszej strony czy to w treści postu, czy w postaci podpisu – na blogach będzie to imię lub ksywa a na forach podpis w stopce;
  • wizytówki NAP (Name, Address, Phone Number) – możesz umieścić na nich podstawowe informacje o Twojej firmie – szczególnie polecane w przypadku pozycjonowania lokalnego, ważnym jest umieszczenie unikalnego opisu dla każdej z wizytówek po to, aby nie tworzyć duplicate contentu, warto pamiętać o aktualizowaniu danych w przypadku zmiany miejsca siedziby firmy;
  • serwisy ogłoszeniowe – możesz wystawić na nich swój produkt lub usługę, zdobywając wyświetlenia potencjalnych klientów, a dodatkowo na niektórych serwisach można wstawić link do Twojej strony.

SEO to proces, a nie jednorazowa usługa!

Zarówno w przypadku On-site jak i Off-site SEO mamy do czynienia z procesem, a nie jednorazową usługą. O ile w przypadku prostych stron firmowych On-site SEO będzie zajmować znacznie mniej czasu niż przy rozbudowanych i na bieżąco aktualizowanych portalach czy sklepach internetowych, o tyle Off-site SEO w każdym z tych przypadków będzie procesem (no, chyba że mówimy o stronie pszczelarza z Pcimia dolnego). Proces pozycjonowania dla już istniejącej strony powinien rozpocząć się od audytu SEO strony.

Audyt SEO – co to jest?

Odpowiadając na pytanie “Co to jest Audyt SEO” trzeba by najpierw określić, co będzie wchodzić w jego skład. Agencje marketingowe często oferują darmowy audyt SEO, nie ma jednak co się oszukiwać, to nie to samo co wielogodzinny, dogłębny audyt, którego ceny zaczynają się od kilkuset złotych w przypadku prostych stron internetowych. W skład profesjonalnego audytu SEO wchodzi:

  • analiza znaczników title, description, nagłówków, adresów url;
  • sprawdzenie treści na stronie – ilość i unikalność;
  • analiza linkowania wewnętrznego;
  • sprawdzenie strony pod kątem obsługi na urządzeniach mobilnych, szybkości jej ładowania (desktop, mobile);
  • analiza widoczności strony – profilu linków, słów kluczowych, potencjalnej konkurencji;
  • sprawdzenie występowania błędów w kodzie strony, błędów indeksowania;
  • wskazówki, które warto wprowadzić, aby strona była bardziej użyteczna i spełniała swoje funkcje (lepsza konwersja);

Narzędzia SEO – darmowe i płatne

Wiele narzędzi oferuje swoje wersje bezpłatnie z pewnym ograniczeniem – ograniczona liczba audytów, podstron do audytu, linków do sprawdzenia itp. W przypadku posiadania niewielkiej liczby stron może okazać się, że darmowe wersje programów będą dla Ciebie wystarczające. Wypiszę tutaj najbardziej znane i najlepsze (według mnie) narzędzia dla SEO-wca.

Analiza profilu linków

Ahrefs – narzędzie, z którego regularnie korzystam, posiada bardzo rozbudowaną bazę, nowe linki są szybko indeksowane. Możemy w nim przeanalizować ilość i jakość stron linkujących do naszej strony, jak również do innych stron, a także przyrost bądź spadek linków w czasie, rodzaj linków (tekstowe, graficzne, nofollow) anchor teksty, słowa kluczowe, na które pojawia się dana strona i jej podstrony w wynikach wyszukiwania, a także podejrzeć naszą najbliższą konkurencję. Ceny pakietów zaczynają się od 99$ miesięcznie.

Warto zwrócić uwagę również na Ranking Ahrefs (Ahrefs Rank) – jest to wewnętrzny ranking, który porządkuje strony w zależności od posiadanych parametrów, im niższa wartość, tym lepiej.

URL Rating (UR) – pokazuje siłę profilu linków w 100 punktowej logarytmicznej skali, zarówno linki wewnętrzne, jak i zewnętrzne wpływają na ten wskaźnik, według twórców ma silne powiązanie z rankingami wyszukiwarek, co oznaczałoby, że strony z wyższym UR zajmują lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania.

Domain Rating (DR) – parametr ten pokazuje „popularność linków” prowadzących do analizowanej strony w porównaniu do wszystkich stron w bazie danych Ahrefs w 100 punktowej logarytmicznej skali (im wyższa wartość tym, silniejsza strona).

Backlinks (linki zwrotne) – liczba wszystkich linków prowadzących do strony, jeśli z jednej strony prowadzi parę linków, są one wszystkie liczone.

Referring domains (odsyłające domeny) – liczba unikalnych linków prowadzących do domeny, jeśli z jednej strony prowadzi parę linków, liczony jest jako jeden.

Organic Keywords (Organiczne słowa kluczowe) – pokazuje wszystkie słowa kluczowe znajdujące się w top100 wyników wyszukiwania bazy Ahrefs. Jeśli fraza pojawia się w dwóch różnych krajach – liczona jest dwa razy.

Organic traffic (Ruch organiczny) – przewiduje całkowity miesięczny ruch na stronie docelowej na podstawie słów kluczowych znajdujących się w top100 wyników wyszukiwania.

Traffic value – wartość ruchu organicznego w przypadku, gdybyśmy chcieli go pozyskać za pomocą Google Ads.

ahrefs overview onet.pl

Majestic – drugie co do wielkości narzędzie do sprawdzania linków prowadzących do naszej witryny. Posiada dwa podstawowe współczynniki – Trust Flow (TF) określający ilość linków oraz Citation Flow (CF) przedstawiający ilość linków. Najlepiej, gdy oba czynniki są w równowadze, jeśli np. Citation Flow jest znacznie wyższy, oznacza to, że do strony kieruje dużo linków niskiej jakości.

Senuto – bardzo dobre narzędzie, jeśli analizujesz strony w języku polskim – również korzystam, chociaż znacznie rzadziej niż z Ahrefsa.

Po wpisaniu adresu strony w okno wyszukiwania otrzymujemy następujące informacje:

  • Kategorie, do których została przyporządkowana domena na podstawie słów kluczowych;
  • Technologie, na których oparta jest witryna;
  • Liczba fraz w top3, top10, top50 wyników wyszukiwania;
  • Widoczność – szacunkowy miesięczny ruch organiczny, który powinny wygenerować frazy;
  • Ekwiwalent Adwords – szacunkowa kwota, którą musielibyśmy wydać, aby uzyskać podobny ruch z Google Ads;
  • Ranking kategorii – miejsce strony w kategorii, do której została przypasowana;
  • Wykres widoczności w wybranych przedziałach czasowych;
  • Zmiany pozycji strony z podziałem na Największe wzrosty i Największe spadki;
  • Kluczowe frazy – słowa kluczowe generujące największą widoczność;
  • Sezonowość witryny;
  • Konkurencja.

Audyt stron

Sitebulb – proste i przejrzyste narzędzie, którego używam. Możesz skorzystać z 14-dniowego triala, który udostępnia w pełni funkcjonalny program. Wersja Pro programu kosztuje 35$ miesięcznie, każdy dodatkowy użytkownik (stanowisko) to 7$ miesięcznie. Program oferuje przejrzysty panel z wszystkimi wcześniej przeprowadzanymi audytami.

Sitebulb widok wszystkich projektów

Podczas tworzenia projektu mamy możliwość wyboru:

  • Typu crawlera: HTML Crawler – szybszy bez użycia JavaScript, Chrome Crawler – wolniejszy obsługujący JavaScript;
  • audyt wydajności strony – analiza Page Speed, Mobile Friendly i Front-End;
  • w przypadku używania strony posiadającej treści w różnych językach – sprawdzenie poprawności użycia hreflang i HTML Lang;
  • sprawdzenie poprawności AMP (Accelerated Mobile Pages – przyśpieszone strony mobilne);
  • pobieranie danych z Google Analytics;
  • pobieranie danych z Google Search Console.
Sitebulb widok nowego projektu

A tak wygląda widok głównej strony audytu:

Sitebulb główny widok audytu
  • Screaming Frog – bardzo popularne narzędzie do audytów, w darmowej wersji można wykonać audyt do 500 URL-i. Jest to narzędzie desktopowe dostępne dla systemów Windows, macOS i Ubuntu. Program pozwala na zebranie informacji dotyczących podstawowych parametrów strony takich jak: tytuły podstron, nagłówki (H1, H2), meta description, meta robots, linki wychodzące, błędy podstron, przekierowania, poprawność adresów URL, obrazki na stronie i wiele innych. Wersja płatna kosztuje 149 £ rocznie, każde dodatkowe stanowisko (do 5 sztuk) również 149 £. W przypadku zakupu ponad 5 stanowisk można liczyć na rabat.

Monitoring pozycji

  • SeoStation to zaawansowany monitoring zmian pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Oferuje codziennie automatyczne sprawdzanie pozycji, wybieranie lokalizacji (miasto), monitoring fraz w wersji mobilnej, różne wersje językowe Google, monitoring backlinków, domen linkujących, Trust Flow, Citation Flow (Majestic) i wiele innych przydatnych narzędzi i opcji.seostation cennik
  • Webpozycja podobnie jak w poprzednim przypadku mamy tu możliwość codziennego monitorowania fraz, obserwowania wyników z całego top100, połączenia z Google Search Console, sprawdzanie wyników w wersji mobilnej i wiele innych funkcjonalności.webpozycja cennik

We własnych projektach, które posiadają więcej podstron niż typowa wizytówka firmowa (blogi, portale, sklepy), preferuję monitorowanie ruchu w programach do tego przeznaczonych – Yandex Metrika lub Google Analytics. Dzięki temu widzę ogólny trend strony bez rozbijania się na pojedyncze podstrony czy frazy.

Statystki odwiedzin stron internetowych

Yandex Metrika – oprócz standardowych statystyk pozwala na podglądanie tego, co robił użytkownik na stronie, a także tworzy “mapy ciepła“, czyli miejsca, gdzie najczęściej klikają użytkownicy – tym samym możemy zweryfikować czy użytkownik podąża tam, gdzie byśmy tego chcieli, mapy scrollingu – pozwalają przeanalizować nam które fragmenty strony mogą być mniej interesujące dla użytkowników. Możemy także sprawdzić, czy nasze formularze nie są zbyt rozbudowane bądź skomplikowane, a także prześledzić każdy nawet najmniejszy ruch użytkownika za pomocą narzędzia Session Replay. W dodatku Yandex Metrika jest w pełni darmowy!

yandex metrika session replay

Google Analytics – darmowe narzędzie służące do analizy statystyk użytkowników odwiedzających naszą witrynę. Aby Google Analytics zaczęło zbierać dane o użytkownikach, należy zainstalować specjalny kod śledzenia na stronie. Po prawidłowej instalacji kodu dane zaczynają być przesyłane do naszego konta Google Analytics, dzięki czemu możemy dowiedzieć się:

  • Skąd do nas trafili użytkownicy – płatne wyniki wyszukiwania, wyniki bezpłatne organiczne, wejścia bezpośrednie, e-mail, social media, inne formy reklamy;
  • kim jest odbiorca – wiek, płeć, jakim językiem się posługuje oraz gdzie mieszka, jego zainteresowania, jakiej sieci oraz oprogramowania używa (system, przeglądarka) oraz czy odwiedziny dokonał z urządzenia mobilnego, tabletu czy desktopu, czy jest użytkownikiem nowym, czy powracającym, ile czasu przebywał na stronie, liczbę sesji, odsłon;
  • jakie było zachowanie użytkowników – w co klikali, na jakich podstronach przebywali i jak długo, czego wyszukiwali za pomocą wyszukiwarki na stronie;
  • czy wykonali ustalone przez Ciebie cele – jeśli je ustaliłeś, dowiesz się, jaki jest współczynnik konwersji, jaką ścieżkę pokonali, zanim dotarli do celu, sprawdzisz który kanał promocji daje największą konwersję.

Szybkość ładowania strony

  • Google Page Insights – najpopularniejsze narzędzie od Google do sprawdzenia szybkości wczytywania strony zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i desktopach. Uzyskany raport pozwala wychwycić błędy pojawiające się na stronie. Nasza witryna oceniana jest w skali od 0 do 100. Strona szybsza i lepiej dostosowana do przeglądania na urządzeniach mobilnych i desktopowych uzyskuje wyższy wynik. Nie ma jednak co wariować, aby uzyskać 100 pkt, wyniki 90+ są w większości przypadków wystarczające.
  • GTmetrix.com – podobnie jak wyżej otrzymujemy raport dotyczący wydajności witryny wraz z błędami do poprawienia. GTmetrix bazuje na wytycznych PageSpeed (Google) i YSlow (Yahoo). W wersji darmowej serwer testowy znajduje się w Kanadzie, stąd w zależności od lokalizacji Twojego serwera czas ładowania strony może być wyższych niż w przypadku, gdy odwiedza ją użytkownik z polski.

Wyszukiwanie słów kluczowych

Ahrefs – w zakładce Keywords explorer po wybraniu źródła informacji (Google, YouTube, Amazon, Bing, Yahoo, Yandex, Baidu, Daum, Naver, Seznam), kraju i wyszukaniu słowa kluczowego dostaniemy informację o:

  • Trudności frazy;
  • ilości wyszukiwań (organicznych i płatnych);
  • średnim koszcie CPC;
  • wyszukiwaniach frazy w innych krajach;
  • pomysłach na nowe, podobne frazy – wyrażeniach zawierających to słowo kluczowe, pytaniach z tym słowem, „also rank for” – w tym wypadku narzędzie pobiera 10 pierwszych stron występujących na nasze słowo kluczowe i sprawdza, na jakie słowa wspólne jeszcze występują – podając je, nowo odkryte wyrażenia z tą frazą;
  • historię pozycji serpów dla słowa kluczowego;
  • widok SERP-ów (Search Engine Results Page).

Senuto – baza słów kluczowych Senuto umożliwia znalezienie interesujących nas fraz kluczowych. Wystarczy podać słowo kluczowe oraz kraj i kliknąć „Wyszukaj”. Otrzymamy listę fraz kluczowych, z prawej strony możemy ustawić:

  • Dopasowanie: szerokie (wyrażenie jest związane z naszą frazą) lub wąskie (wyrażenie zawiera nasze słowo kluczowe, czasem w innej odmianie);
  • domeny – widoczność danej domeny na wpisaną frazę;
  • filtry jęzkowe – możesz zaznaczyć które słowa muszą zawierać się we frazie “✓” lub te, które nie chcesz, aby się pojawiały “x”.

Możemy również skorzystać, ze szczegółowej analizy frazy klikając na lupkę przy interesującym nas wyrażeniu.

Ubersuggest darmowe i proste w obsłudze narzędzie do wyszukiwania słów kluczowych. Wystarczy wejść na stronę, podać słowo kluczowe oraz wybrać interesujący nas kraj. Wyniki wyświetlą nam liczbę wyszukiwań, konkurencję w SEO (SEO Difficulty), konkurencję w Google Ads (Paid Difficulty) oraz średni koszt kliknięcia Google Ads (Cost Per Click). Poniżej widzimy wykres z miesięczną liczbą wyszukiwań, podziałem na wyszukiwanie mobilne i desktopowe, informację o podziale kliknięć (SEO vs Google Ads vs wyszukiwania bez wejścia na stronę), przedział wiekowy użytkowników, a także propozycję podobnych słów kluczowych, jak i „Content Ideas“, czyli artykuły zawierające nasze słowo kluczowe, które były najczęściej udostępniane na Facebooku i Pintereście.

Answer the Publicdarmowe narzędzie SEO, dzięki któremu dowiesz się, w jaki sposób użytkownicy wyszukują frazy pokrewne z naszym słowem kluczowym. Po wpisaniu w wyszukiwarkę słowa kluczowego otrzymamy pytania, przyimki, porównania i słowa powiązane przedstawione w sposób alfabetyczny, a także frazy powiązane z wyszukiwanym słowem.

Google Trends – dzięki temu darmowemu narzędziu dowiesz się, jaki jest trend sprawdzanej przez Ciebie frazy. Możesz sprawdzić zainteresowanie wyszukiwanym hasłem w zależności od kraju, okresu — maksymalnie od 1 stycznia 2004 roku w przypadku Wyszukiwarki Google i od 1 stycznia 2008 w przypadku Grafiki, Wiadomości i YouTube, a także źródła wyszukiwania.

Narzędzie wspomagające pisanie zoptymalizowanych tekstów

surfer audit - seo co to jest

Surfer SEO – obowiązkowe narzędzie dla każdego copywritera stworzone przez Polaków. Analizuje strony z top50 wyników wyszukiwania na podstawie struktury HTML. Pozwala określić jakie teksty powinniśmy pisać, aby łatwiej przebić się do top10 wyników wyszukiwania. SurferSEO po przeanalizowaniu podaje nam:

  • Ile słów powinno zawierać się w artykule (body, paragrafy), w strong/bold oraz w nagłówkach strony;
  • ile razy powinniśmy użyć exact keywords na stronie i w jakich miejscach (body, img alt, nagłówki h1-h6, paragrafy);
  • ilość użycia partial keywords (body, img alt, nagłówki h1-h6, paragrafy);
  • liczba elementów (paragrafy, strong/bold, nagłówki h1-h6, obrazki);
  • ilość znaków w title i meta description;
  • jakie zwroty i frazy powinniśmy użyć.

Dodatkowo pokazuje nam jakie linki posiada konkurencja a których nam brakuje, prędkość wczytywania strony, time to first byte (TTFB) – czas od wysłania zapytania do otrzymania pierwszego bajtu danych.

surferseo: seo co to jest

Trendy SEO?

Chociaż dla niektórych SEO „umierało” już wiele razy to tak naprawdę zmienia ono tylko swoje oblicze. Niektóre stare metody nie działają albo nie opłaca się już ich stosować w większości branż. W SEO pewne techniki działały, działają i powinny działać przez długi czas, jednakże w tej branży jedyne co jest pewne to zmiany. Czym warto zainteresować się, aby nie zostać w tyle?

  • User experience (UX – doświadczenie użytkownika) – w skrócie wszystko to, co sprawia, że obsługa strony jest szybka, prosta i przyjemna;
  • Wyszukiwanie głosowe – większość telefonów z androidem i iOSem pozwalają na wyszukiwanie głosowe w Google. Powoduje to wzrost zapytań bardziej naturalnych w stylu “Jak poprawić pozycjonowanie strony”, “Co to jest SEO” czy “Ile kosztuje pozycjonowanie”. Do wyszukiwania interesujących Cię zapytań, które możesz użyć w swoim tekście na stronie polecam Ahrefs Questions lub Senuto Pytania;
  • Rich Snippets – dzięki dodaniu na stronę w wynikach wyszukiwania mogą pojawić się dodatkowe informacje wpływające na CTR (Click through rate – współczynnik klikalności) są to między innymi:
zdjęcie brownie - SERPy

– zdjęcia (popularne w przypadku przepisów);

cena, dostępność przykład: samsung galaxy s10

– cena, dostępność produktu;

– breadcrumbs (nawigacja strony) – przykład wyżej – “x-kom.pl > Telefony i GPS > Smartfony i telefony”;

miejsce i data wydarzenia przykład: Koncerty Lady Pank

– miejsce i data wydarzenia

  • Bezpieczeństwo – Certyfikat SSL na stronie jest dzisiaj niemal standardem. Strony bez ważnego certyfikatu w Google Chrome oznaczane są jako niebezpieczne – nie muszę chyba pisać, jak wpływa to na współczynnik odrzuceń oraz konwersję?

Jeśli masz jakieś pytania bądź sugestie, pisz śmiało w komentarzu lub korzystając z zakładki kontakt.

    Zostaw komentarz

    Your email address will not be published.*