SEO tekst i ręce

SEO co to jest? Optymalizacja i pozycjonowanie stron

SEO to skrót od angielskiego słowa Search Engine Optimization czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek, jest to proces mający na celu zwiększenie ruchu organicznego na Twojej stronie internetowej. Ruch organiczny to każde wejście na stronę z SERPów (Search Engine Results Page – strona wyników wyszukiwania) za które nie zapłaciliśmy wyszukiwarce. Ruch na stronie możemy również zwiększyć za pomocą płatnych wyników wyszukiwania (Google Ads) więcej w artykule “Google Ads (Adwords) Poradnik krok po kroku

Co wchodzi w skład SEO?

SEO możemy podzielić na On-site SEO oraz Off-site SEO. W skład On-site SEO wchodzi:

  • optymalizacja treści (w tym przypadku polecam zainteresować się modelem data-driven)
  • optymalizacja witryny (UX, linkowanie wewnętrzne, szybkość działania, RWD)

W skład Off-site SEO wchodzi Link building – linkowanie zewnętrzne strony, czyli wszystkie odnośniki prowadzące do naszej strony z innych stron. Co prawda minęły już czasy gdy topowe strony w wynikach wyszukiwania miały po kilkaset tysięcy linków ale nadal są bardzo ważną częścią SEO. Zdecydowanie lepiej jest zdobywać linki z zaufanych, dobrze wy pozycjonowanych stron niż z tych śmieciowej jakości. Przykłady linków jakie możemy zdobyć do naszej strony:

  • zaplecze – stworzenie dobrej jakości stron z których będziemy mogli linkować do naszej strony
  • artykuły sponsorowane – wpisy gościnne, artykuły reklamowe opisujące naszą działalność wraz z linkiem w treści lub stopce
  • komentarze na blogach / forach internetowych – możemy pomagać innym użytkownikom odpowiadając im na pytania
  • wizytówki NAP (Name, Address, Phone Number) – możesz umieścić na nich podstawowe informację o Twojej firmie – szczególnie polecane w przypadku pozycjonowania lokalnego
  • serwisy ogłoszeniowe – możesz opisać na nich swój produkt lub usługę dodatkowo umieszczając link (nie wszędzie).

SEO to proces a nie jednorazowa usługa!

Zarówno w przypadku On-site jak i Off-site SEO mamy do czynienia z procesem a nie jednorazową usługą. O ile w przypadku prostych stron firmowych On-site SEO będzie zajmować znacznie mniej czasu niż przy rozbudowanych portalach czy sklepach o tyle Off-site SEO w każdym z tych przypadków będzie procesem (no chyba, że mówimy o stronie pszczelarza z pcimia dolnego). Proces dla już istniejącej strony powinien rozpocząć się od audytu strony.

Audyt SEO – co to jest?

Odpowiadając na pytanie “Co to jest Audyt SEO” trzeba by najpierw określić co będzie wchodzić w jego skład. Agencje marketingowe często oferują darmowy audyt SEO, nie ma jednak co się oszukiwać, to nie to samo co wielogodzinny, dogłębny audyt którego ceny zaczynają się od kilkuset złotych w przypadku prostych stron internetowych. W skład profesjonalnego audytu SEO wchodzi:

  • analiza znaczników title, description, nagłówków, adresów url;
  • sprawdzenie treści na stronie – ilość i unikalność;
  • analiza linkowania wewnętrznego;
  • sprawdzenie strony pod kątem obsługi na urządzeniach mobilnych, szybkości jej ładowania (desktop, mobile);
  • analiza widoczności strony – profilu linków, słów kluczowych, potencjalnej konkurencji;
  • sprawdzenie występowania błędów w kodzie strony, błędów indeksowania;
  • wskazówki które warto wprowadzić aby strona była bardziej użyteczna i spełniała swoje funkcje (konwersja);

Narzędzia SEO – darmowe i płatne

Wiele narzędzi oferuje swoje wersje bezpłatnie z pewnym ograniczeniem – ograniczona liczba audytów, podstron do audytu, linków do sprawdzenia itp. W przypadku posiadania nie wielkiej liczby stron może okazać się, że darmowe wersje programów będą dla Ciebie wystarczające. Wypiszę tutaj najbardziej znane i najlepsze (według mnie) narzędzia dla SEOwca.

Analiza profilu linków

  • Ahrefs – narzędzie z którego regularnie korzystam, posiada bardzo rozbudowaną bazę, nowe linki są szybko indeksowane. Możemy w nim przeanalizować ilość i jakość linków przychodzących, anchor teksty, słowa kluczowe na które rankuje dana podstrona a także podejrzeć naszą najbliższą konkurencję;
ahrefs overview onet.pl
  • Majestic – drugie największe narzędzie do sprawdzania linków prowadzących do naszej witryny;
  • Senuto – bardzo dobre narzędzie jeśli analizujesz strony tylko w języku polskim – również korzystam chociaż znacznie rzadziej niż z ahrefsa.

Audyt stron

  • Sitebulb – proste i przejrzyste narzędzie z którego korzystam. Możesz skorzystać z 14 dniowego triala który udostępnia w pełni funkcjonalny program;
sitebulb audit overview seospace.pl
  • Screaming Frog – bardzo popularne narzędzie do audytów, w darmowej wersji można wykonać audyt do 500 URLi.

Monitoring pozycji

  • Seostation;
  • Webpozycja

Statystki odwiedzin stron internetowych

  • Yandex Metrika – oprócz standardowych statystyk pozwala na podglądanie tego co robił użytkownik na stronie a także tworzy “mapy ciepła” czyli miejsca gdzie najczęściej klikają użytkownicy (darmowe);
yandex metrika session replay
  • Google Analytics (darmowe).

Szybkość ładowania strony

  • Google Page Insights (darmowe);
  • GTmetrix.com (darmowe).

Wyszukiwanie słów kluczowych

  • Ahrefs
  • Majestic
  • Senuto
  • Ubersuggest (darmowe)
  • Answer the Public (darmowe)
  • Google Trends (darmowe)

Narzędzie wspomagające pisanie zoptymalizowanych tekstów

  • Surfer SEO
surferseo: seo co to jest

Trendy SEO 2019?

Chociaż dla niektórych SEO “umierało” już wiele razy to tak na prawdę zmienia ono tylko swoje oblicze. Niektóre stare metody nie działają albo nie opłaca się już ich stosować w większości branż. W SEO pewne techniki działały, działają i powinny ? działać przez długi czas, w tej branży jedyne co jest pewne to zmiany. Czym warto zainteresować się w 2019 roku?

  • User experience (UX – doświadczenie użytkownika) – w skrócie wszystko to co sprawia, że obsługa strony jest szybka, prosta i przyjemna;
  • Wyszukiwanie głosowe – większość telefonów z androidem i iOSem pozwalają na wyszukiwanie głosowe w Google. Powoduje to wzrost zapytań bardziej naturalnych w stylu “Jak poprawić pozycjonowanie strony”, “Co to jest SEO” czy “Ile kosztuje pozycjonowanie”. Do wyszukiwania interesujących Cię zapytań które możesz użyć w swoim tekście na stronie polecam Ahrefs Questions lub Senuto Pytania;
  • Rich Snippets – dzięki dodaniu na stronę w wynikach wyszukiwania mogą pojawić się dodatkowe informacje wpływające na CTR (Click through rate – współczynnik klikalności) są to między innymi:

– średnia ocen (gwiazdki) oraz ilość opinii;

zdjęcie brownie - SERPy

– zdjęcia (popularne w przypadku przepisów);

cena, dostępność przykład: samsung galaxy s10

– cena, dostępność produktu;

– breadcrumbs (nawigacja strony) – przykład wyżej – “x-kom.pl > Telefony i GPS > Smartfony i telefony”;

miejsce i data wydarzenia przykład: Koncerty Lady Pank

– miejsce i data wydarzenia

  • Bezpieczeństwo – Certyfikat SSL na stronie jest na dzień dzisiejszy niemal standardem. Strony bez ważnego certyfikatu w Google Chrome oznaczane są jako niebezpieczne – nie muszę chyba pisać jak wpływa to na współczynnik odrzuceń oraz konwersję?

    Zostaw komentarz

    Your email address will not be published.*